Sunday 14 April 2013

Despre felul postirii omului bolnav


Mare bucurie avem ori de câte ori părintele Laurenţiu ne dăruieşte cuvinte de învăţătură, care rămân pentru totdeauna în cămara sufletului. Este sfătos părintele, iar atunci când ne vorbeşte, o face cu multă dragoste. Astăzi era în pădure când am ajuns la Mănăstirea  Cozia Veche, dar auzind că ne dorim să-l ascultăm, a coborât de îndată şi ne-a vorbit despre rugăciunea şi postul celor aflaţi în suferinţă. Multe a învăţat de la părintele Cleopa, dar cu mare bucurie ne dăruieşte şi nouă din învăţătura acestui mare duhovnic, al cărui ucenic a fost, la Mănăstirea Sihăstria.


Pentru că traversăm această perioadă de curăţire trupească şi sufletească a Postului Mare, m-am gândit că cel mai potrivit ar fi să vorbim despre    smerenie şi rugăciune, despre grija faţă de cei bolnavi de lângă noi şi să găsim împreună calea prin care să le uşurăm suferinţa.

Postul şi rugăciunea  au mers dintotdeauna mână-n mână. Chiar dacă nu există o academie a rugăciunii, cel care doreşte să sporească întru aceasta, trebuie să cântărescă rostuirea fiecărui pas, a fiecărei trepte care duce omul spre mântuire. În situaţia în care omul este bolnav, bătrân sau neputincios e bine să asculte de duhovnicul lui, care-i cunoaşte întrutotul suferinţa şi temeinicia bolii şi să postească după putere. Şi-apoi şi bolile-astea trebuie să fie foarte bine cântărite, nu pentru o banală durere de cap să dăm prilej diavolului să ne orească din post şi rugăciune. Rânduiala postului pentru omul bolnav este oarecum mai permisivă, duhovnicul fiind cel care hotărăşte care este măsura rugăciunii şi a postului pentru această categorie de oameni. Dar trebuie să avem conştiinţa dimensiunii bolii, abia apoi să delimităm ascultarea celui suferind şi asta pentru că postul trebuie sa fie o permanentă bucurie, când posteşti, nu te chinui.  Suferinţa celui care posteşte este fără-ndoială o batjocură, Dumnezeu nu vrea un astfel de post.
Ce părere aveţi despre înfrânare, atunci când cel care posteşte este bolnav?
Părintele Cleopa ne învăţa să avem mare grijă când stabilim natura bolii şi a suferinţei:” Dacă cineva este bolnav să se înfrâneze de la mâncare după putere, dar să postească de mânie, de tutun, de beţie, de ceartă, de înjurături, de glume, de somn mult, de gânduri şi imaginaţii necurate, de păcate urâte trupeşti şi sufleteşti, de furt, de minciună, de vrăjitorie, de avorturi, de dezbinări între rude şi de tot păcatul. Că mai mare este postul sufletesc de gânduri şi de faptele rele, decât postul trupesc de mâncare. Cine se înfrânează de la toate aceste răutăţi, se va putea cu uşurinţă înfrâna şi de la mâncare şi băutură.” Postul este înainte de toate înfrânare, degeaba nu mănănci carne, dacă muşti din carnea aproapelui, degeaba nu mănânci de dulce, dacă mănânci de post mai mult decât trebuie, sau mâncăruri din cele îmbunătăţite cu tot felul de arome înşelătoare şi nesănătoase. Acela nu mai este post.


Este păcat ca în rugăciunile noastre de fiecare zi să-i cerem lui Dumnezeu sănătate?

Să nu uităm că toţi marii sfinţi au fost bolnavi, dar fără nicio excepţie, aceştia primeau cu mare bucurie suferinţele, iar boala îi ajuta să fie în permanenţă cu mintea la Bunul Dumnezeu. Spre deosebire de noi, care înainte de toate, în toate rugăciunile noastre ne rugăm pentru sănătate, sfinţii se rugau neâncetat să le dea Dumnezeu boli grele, urâte, chinuitoare. Ori în aceste condiţii, oricare dintre semenii noştri care trece printr-o grea suferinţă, înainte de a se grăbi să se roage pentru sănătate, trebuie să-i mulţumească lui Dumnezeu pentru boală, să aibă răbdare şi să se roage la Bunul Dumnezeu pentru iertarea păcatelor. Dumnezeu nu-i cere celui bolnav nici rugăciune la miezul nopţii, nici metanii, nici post, ci doar să aibă puterea să-i mulţumească pentru că i-a dat această boală pentru iertarea păcatelor lui. Noi toţi trebuie să dăm slavă lui Dumnezeu, să răbdăm cu bucurie şi cu smerenie bolile pe care ni le dă Dumnezeu pentru păcatele noastre.

Autor: Mariana Borloveanu


No comments:

Post a Comment