Mariana Borloveanu
Cine a intrat
măcar o dată în chilia maicii Semfora nu va uita niciodată dulceaţa de cireşe
amare şi cafeaua aburindă, cu care măicuţa îşi întâmpină oaspeţii. După care
începe să povestească, aşa cum numai ea ştie, despre zile frumoase, despre
clipe de tristeţe, despre amintirile din lume sau despre trăirile monastice. Îşi
aminteşte cu lacrimi în ochi de mitropoliţii Antonie şi Nestor, care i-au fost
colegi de facultate, dar şi de bucuria de a-l fi avut îndrumător de licenţă pe
părintele Dumitru Stăniloae. Pretutindeni în viaţă, de la copilul rebel, până
la temeinicia neîncetatei rugăciuni, de la iniţierea în călugărie, până la
desăvârşita înţelepciune de proinstareţă, totul a fost ascultare. Iar despre
obştea de la Mănăstirea "Sfânta Maria" din Techirghiol, maica repetă
la nesfârşit: "Am avut copii buni!"
Se
spune că această chemare spre viaţa monastică nu are vârstă, pe unii îi
stăpâneşte din copilărie, pe alţii îi arde aproape de capătul vieţii. Vă mai
amintiţi cum aţi descoperit drumul spre monahism şi ce trăiri v-au marcat
pentru tot restul vieţii?
La mine s-a-ntâmplat totul încă din fragedă
pruncie. Copil fiind, am avut o personalitate foarte puternică, iar ceea ce
spuneam eu era aproape întotdeauna literă de lege. Unii puneau asta pe seama
faptului că am fost singură la părinţi, dar nu poate fi vorba de răsfăţ sau
altceva de genul acesta, atâta vreme cât am primit o educaţie sănătoasă, iar
părinţii mei erau pe cât de simpli, pe atât de riguroşi când venea vorba de
educaţie. În sudul Basarabiei, acolo unde eu am copilărit, oamenii erau profund
religioşi şi începând de la orele de religie, până la slujbele de duminică,
totul se făcea cu multă seriozitate, iar eu eram foarte atrasă de biserică.
Atunci când ajungeam acasă, lucrurile aveau să se schimbe. Mă copleşea dintr-o
dată singurătatea şi mă ascundeam printre salcâmii de pe răzor, iar când mă
găsea unul din părinţi, îi spuneam că am venit să vorbesc cu Dumnezeu. Nu vă
spun cum mă comportam atunci când trebuia să mergem undeva. Mama, sărmana, mă
îmbrăca întotdeauna cu rochiţe curate, dar era suficient un moment de neatenţie
din partea ei şi mă umpleam de ţărână din cap până-n picioare. Sigur o să vă
amuze asta, dar haideţi să vă povestesc ceva şi mai ciudat, zic eu, mai ales
pentru o fetiţă, cum eram eu atunci: întotdeauna păpuşile mele sfârşeau prin a
fi înmormântate. Şi asta nu e tot! Îmi legam un prosop după gât,
imaginându-mi-l ca pe un patrafir şi bălmăjeam un fel de slujbă, care se
finaliza cu îngroparea păpuşii respective, într-o groapă în miniatură, dar care
întotdeauna avea şi o cruce înfiptă în pământ. Nu ştiu ce să zic, cred mai de
grabă într-o înclinaţie profund religioasă, pe care încă din copilărie am
avut-o.
Dacă
felul de a fi al unui copil implică atâtea valenţe comportamentale, mă-ntreb
cum aţi reuşit până la urmă să găsiţi calea. Cum a putut copilul acela
nonconformist să găsească drumul spre ceea ce îşi dorea? În sânul familiei, al
comunităţii sau, pur şi simplu, într-o toală izolare de lume?
Cum vă spuneam, singurătatea era definitorie
pentru mine, indiferent de trecerea anilor. Rătăceam ore în şir pe malul
Dunării şi când mă convingeam eu că sunt singură cu adevărat, mă aşezam pe o
piatră şi, cu privirea pierdută în undele apei, dădeam frâu liber dorinţei de a
repeta cântările de la strană. Vă rog să mă credeţi că în momentul în care
apusul soarelui se pierdea printre valuri, simţeam pur şi simplu mângâierea lui
Dumnezeu, venită parcă în semn de răsplată peste privirea mea, dornică de
rugăciune. Îmbinarea aceea de veghe şi cântare îmi dădea senzaţia unei clipe,
pe care o doream a nu se mai termina niciodată. Şi nici nu s-a terminat, pentru
că şi astăzi, când sunt la strană, simt că aici este locul meu dintotdeauna. Şi
acum, ca şi atunci, cânt cu toată fiinţa mea întru slava lui Dumnezeu. A! Şi mai
era un soi de singurătate, nici nu ştiu cum aş putea să o definesc. De când mă
ştiu, am iubit locurile înalte. Tot în copilărie, mă urcam pe garduri şi mă
rugam, gândind că-n felul acesta, rugăciunea mea va fi auzită mai lesne în
ceruri. Trăiam permanent cu sentimentul că va veni o zi în care Bunul Dumnezeu
va rândui astfel lucrurile, încât să pot rosti fie şi o singură rugăciune, în
pustiul din vârful cel mai înalt de munte, acolo unde se zice că puterea
rugăciunii este desăvârşită.
Dacă ar
fi să definiţi un traiect al urcuşului dumneavoastră monastic, cum s-ar contura
acesta, între dorinţa de a trăi monahismul, în pofida vicisitudinilor vremii,
şi desăvârşirea spirituală, care vă aducea în preajma unor teologi de renume?
Ştiţi şi dumneavoastră ce mănăstiri minunate
avem noi în Dobrogea, şi-atunci ne mai întrebăm de ce ne atrage viaţa monahală?
Aşa cum vă spuneam, fără chemare nu este cu putinţă călugăria. Eu eram mic
copil când am început să merg pe la mănăstiri şi n-am să uit niciodată ce m-a
marcat în privinţa orientării mele de mai târziu. Un avvă foarte bătrân de la o
mănăstire dobrogeană mi-a spus într-o bună zi: "Fetiţo, ţi s-a aprins
candela călugăriei în piept!". Şi aprinsă a rămas pentru veşnicie! La 22
de ani am intrat la Mănăstirea Poiana Mărului, dar abia când eram în anul III
la Facultatea de Teologie am fost tunsă în monahism. Frumuseţea monahismului
abia de acum avea să înceapă să se vadă, să nu mai vorbim de anii de studenţie
în care am avut colegi de excepţie: Antonie Plămădeală, fostul mitropolit al
Ardealului; Nestor Vornicescu, fostul mitropolit al Olteniei; IPS Pimen,
Arhiepiscopul Sucevei şi Rădăuţilor, iar la licenţă l-am avut îndrumător pe
părintele Dumitru Stăniloae. Eheeei (oftează), de-aici a început greul, pentru
că în 1960 am fost alungate cu Decretul 410 din mănăstire şi a trebuit să
lucrez ca necalificată, iar mai târziu contabilă la Galaţi la Episcopie, până
în iarna lui 1967, când am fost reprimită la Mănăstirea Argeşului, ca ghid.
Nimic nu se poate compara cu bucuria fără margini cu care am regăsit viaţa de
rugăciune şi de trăire întru Hristos. La numai un an m-au numit stareţă la
Mănăstirea "Sfânta Maria" de la Techirghiol şi de aici n-am mai
plecat niciodată.
Cum
erau primele ascultări pe care le-aţi deprins în vieţuirea monahală şi cum
vedeţi viaţa de obşte din perspectiva de proinstareţă?
Primul gând pe care l-am avut imediat ce am
început să pun bună rânduială în mănăstire a fost acela de a nu o dezamăgi pe
cea care mi-a fost model în viaţa monastică, şi anume maica Varvara Grigorescu
de la Mănăstirea Răteşti. De la ea am învăţat că nu poţi păstra o obşte
desăvârşită decât dacă împărtăşeşti deopotrivă bune şi rele cu toate maicile
din mănăstire, decât dacă le eşti alături tot timpul, atât la rugăciune, cât şi
la toate celelalte ascultări. Unele au venit, altele au plecat, dar cele care
au avut chemare cu adevărat pentru călugărie au rămas până astăzi împreună. Eu
le-am considerat întotdeauna familia mea duhovnicească sau, aşa cum îmi place
mie să spun, "am avut copii buni!". De când sunt proinstareţă mi-am
regăsit singurătatea în meditaţie şi rugăciune. Maicile îmi sunt în permanenţă
în preajmă, dar vine o vârstă când trebuie să pui mare preţ pentru a afla calea
spre mântuire şi-atunci preocuparea de căpătâi a fiecăruia dintre noi trebuie
să devină neîncetata rugăciune.