Autor: Mariana Borloveanu
Sfântul Apostol Pavel, în înălţătoarele sale
epistole, fiind inspirat de tămâierile din Vechiul Testament, ne învaţă că Mântuitorul
S-a dat pe Sine jertfă lui Dumnezeu pentru noi „spre miros de bună mireasmă” (Efeseni 5, 2), iar în Corinteni II 2,
15, vorbind despre Sfinţii Apostoli, spune că ” ei sunt bună mireasmă” a lui Dumnezeu, adică balsam de tămâie.
Despre tămâie am aflat multe lucruri interesante, în nenumăratele întâlniri
duhovnicești, pe care ani de zile le-am avut cu părintele Pahomie, de la
Mănăstirea Cozia.
Însoţeşte
toate rugăciunile sfinţilor către Dumnezeu
De câte ori intru pe poarta unei mănăstiri am
senzaţia că simt adiere de flori din grădina Raiului, dar, dincolo de acest
balsam, la intrarea în biserică, o altă mireasmă mă învăluie în binecuvântat
parfum de tămâie. N-am să uit niciodată o trăire pe care am avut-o la
Mănăstirea Cozia, cu multă vreme în urmă. Era o frumoasă seară din Săptămâna
Patimilor şi, după ce am ieşit de la Denie, simţeam că plutesc. În pridvorul
mănăstirii m-am oprit pentru binecuvântare la părintele stareţ Gamaleil şi i-am
mărturisit ce încărcătură specială simţeam şi ce prospeţime a respiraţiei îmi
conferea mirosul acela de brad şi flori de primăvară ce plutea în aer. A zâmbit îngăduitor
părintele şi mi-a arătat uşile larg deschise ale bisericii. În clipa aceea m-am
simţit ca un copil care tocmai făcuse o poznă şi, retrăgându-mă în chilie, am
meditat până noaptea târziu la Apocalipsa Sfântului Ioan Evanghelistul, ce ne
dezvăluie imaginea unei Liturghii cereşti, în care tămâia este elementul
esenţial ce însoţeşte toate rugăciunile sfinţilor către Dumnezeu: „Şi a venit
un alt înger şi a stat la altar, având cădelniţă de aur şi i s-a dat lui tămâie
multă, ca s-o aducă, împreună cu rugăciunile tuturor sfinţilor, pe altarul de
aur dinaintea tronului. Şi fumul tămâiei s-a suit din mâna îngerului, înaintea
lui Dumnezeu, împreună cu rugăciunile sfinţilor” (Apocalipsa 8, 3-4). Şi mai
este o cântare ce ne mângâie în suferinţă: „Să se îndrepteze rugăciunea mea ca
tămâia înaintea Ta!“ (Psalmul 140, 2).
Magii au adus-o pentru Iisus Mântuitorul
Magii care au venit să
se închine la Ierusalim au adus aur, smirnă şi tămâie. Ultima este simbolul
rugăciunii de cinstire a lui Dumnezeu. Şi magii care au venit să se închine
Fiului lui Dumnezeu I-au adus în dar aur, smirnă şi tămâie: „Şi intrând în
casă, L-au văzut pe Prunc împreună cu Maria, mama Sa; şi căzând la pământ, I
s-au închinat; şi deschizându-şi vistieriile, I-au adus daruri: aur, tămâie şi
smirnă“. (Matei 2, 11). Tămâia a fost folosită din cele mai vechi timpuri în
ritualuri religioase, având menirea de a favoriza o respiraţie profundă, calmă,
fapt ce induce o stare de spirit ideală pentru rugăciune şi meditaţie. De fapt,
aceasta este o răşină obţinută dintr-un arbust (Boswelia sacra) ce creşte în
Orientul Mijlociu. Este înalt de aproximativ 3-6 metri şi are florile alburii.
Acesta creşte prin crăpăturile stâncilor din munţi sau prin pietrişurile din
vecinătatea mării. Prin incizii longitudinale în scoarţă se scurge un lichid
lăptos ce, în momentul în care intră în contact cu aerul, se solidifică,
formând bucăţi de dimensiuni diferite, de culoare gălbuie.
Scăpaţi
de pietrele la rinichi şi la fiere
Pe lângă durerile de cap şi complicaţiile
legate de acestea, nebănuite sunt metodele prin care vieţuitorii din mănăstiri
îşi tămăduiesc afecţiunile de orice fel. De la părintele Casian de la Mănăstirea
Gura Motrului am aflat că un tratament cu tămâie şi ulei de măsline care te
scapă pentru totdeauna de pietrele nedorite ce se depun la rinichi sau la
fiere. Pentru aceasta va trebui ca timp de 23 de zile să respectaţi următoarea
schemă de tratament: În fiecare dimineaţă, pe stomacul gol, veţi urma
tratamentul cu tămâie şi ulei de măsline. În prima zi se ia un bob de tămâie şi
o lingură cu ulei de măsline. În cea de-a doua se iau două bobiţe şi o lingură
cu ulei măsline. Din ziua a treia se iau trei bobiţe de tămâie şi o lingură cu
ulei de măsline, apoi patru, cinci, şase... până în ziua a 12-a, când se
consumă 12 bobiţe şi trei linguri cu ulei. După 12 zile se continuă
tratamentul în ordine descrescătoare: în ziua 13 se iau 11 bobiţe şi trei linguri.
În ziua 14 - 10 bobiţe şi două-trei linguri, apoi nouă, opt, şapte... până în
ziua 21.După această cură se face pauză de o zi, apoi se beau timp de trei zile
câte două căni cu ceai de pelin pe zi (una dimineaţa şi una seara). În timpul
tratamentului trebuie să aveţi mare grijă să puneţi tămâia direct pe limbă,
fără să atingeţi dantura şi apoi să înghiţiţi uleiul de măsline. După pauza de
o zi, pe lângă ceaiul de pelin, mai beţi şi o cană cu suc de lămâie la fiecare
masă de prânz.
Absoarbe cheagurile de
sânge şi vindecă vasele sparte ale capului
Vestitul vindecător de
la Mănăstirea Dervent, părintele Elefterie, pe lângă cunoscuta călcătură
monahală, mai avea şi alte leacuri, printre care şi tratamentul cu tămâie şi
miere împotriva durerilor de cap. Pe o piele de miel sau de oaie, proaspăt
jupuită, întindea miere de albine lichidă şi tămâie foarte bine pisată. Punea
pe capul bolnavului blana şi o ţinea până când mierea se usca. Astfel cu acest
tratament, părintele Elefterie vindeca durerile de cap, dar şi sechelele
loviturilor, inclusiv vasele sparte şi cheagurile de sânge ce, în urma
aplicării acestui tratament, se trăgeau şi dispăreau.
…continuarea în volumul ”LEACURI MĂNĂSTIREȘTI”
No comments:
Post a Comment