Sfântul IOAN
IACOB NOUL HOZEVIT,
canonizat de
Patriarhia Ierusalimului
Autor: Mariana Borloveanu
Mai picură încă lumină din candela cerului peste Valea
Hozevei, acolo unde Dumnezeu, în nemărginita lui dragoste pentru noi, ne-a
binecuvântat cu bucuria sfântă a canonizării de către Patriarhia Ierusalimului
a românului nostru drag, Sfântul Ioan Iacob Noul Hozevit. Însuși Patriarhul Teofil al III-lea
al Ierusalimului și a toată Palestina, a oficiat
Sfânta Liturghie, în cadrul căreia s-a săvârșit proclamarea oficială a
canonizării sfântului român. A înflorit Hozeva de glasul românilor noștri,
care, purtând cu drag drapelul românesc, cântau Troparului Sfântului Ioan Iacob.
Părintele Arhimandrit Teofil Anăstăsoaie, Reprezentantul Patriarhiei Române la
Locurile Sfinte şi Superiorul Aşezămintelor Româneşti de la Ierusalim, Ierihon
şi Iordan, alături de o delegație a Bisericii noastre, condusă de Preasfinţitul
Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor, împreună
cu sute de români dornici să fie părtași acestei mari împliniri a Ortodoxiei,
cu toții au primit binecuvântarea canonizării sfântului nostru de la Neamț, în
pustia Hozevei, la Mănăstirea Sfântul Cuvios Gheorghe Hozevitul.
Bucuria canonizării de către greci a unui sfânt român
Cu sentimentul că Sfântul Ioan Iacob ne însoțește la
fiecare pas, trăim bucuria de a avea și noi, sfântul nostru român în Țara
Sfântă. Eu personal, mă simt ca și cum Dumnezeu ne-a îngăduit să mai facem un
pas către El și către toate Puterile Cerești. Aceeași emoție am simțit și în
cuvintele părintelui Arhimandrit Teofil, pe care tot Bunul Dumnezeu l-a
învrednicit să viețuiască acolo, aproape de sfinți : ” Vestea canonizării Sfântului
Ioan Iacob Romanul, recunoscut de Patriarhia Ierusalimului ca sfânt sub numele CUVIOSUL IOAN NOUL HOZEVIT , a fost un
moment de mare bucurie pentru toți românii pelerini și ostenitori la Sfintele
Locuri, dar în mod special pentru Așezămintele Românești din Țara Sfântă. Am
aflat despre acest fapt încă din vremea când se făceau pregătirile pentru
ședința Sfântului Sinod al Patriarhiei Ierusalimului, în luna octombrie 2015,
de la Secretarul Sinodului Inaltpreasfintitului Arhiepiscop Aristarhos de
Constantiani și de la Arhimandritul Constantinos, starețul Mănăstirii Sfântul Gheorghe de la Hozeva. Părintele
stareț Constantinos este cel care a pregătit documentele cu mărturiile
numeroaselor minuni săvârșite în ultima vreme de către Sfântul Cuvios Ioan Iacob
și le-a dus Patriarhului Teofil al III-lea al Ierusalimului. În ședința Sfântului
Sinod din 22 decembrie 2015, a fost aprobată recunoașterea sfințeniei Cuviosului
Ioan Noul Hozevit de către cei 18 membri votanți (11arhierei și 7 arhimandriți)”.
Slujbă arhierească la Mănăstirea Sfântul Gheorghe
Hozevitul
Pustiul Hozevei s-a
îmbogățit duhovnicește, iar noi românii avem bucuria de a fi contemporani cu
sfântul nostru de același neam, iubitor de asceză și viață pustnicească.
Posibil însă ca mulți dintre noi să nu realizeze de ce o nouă canonizare?
Simplu, pentru că Sfântul Ioan Iacob de la Neamț a fost canonizat doar de
Patriarhia Română, iar după alte și alte minuni ale sfântului pe pământul Țării
Sfinte, grecii au înțeles cât de prezent este acest sfânt în viața și nevoile
noastre și câtă mângâiere aduce creștinilor de pretutindeni. Superiorul Aşezămintelor Româneşti de la Ierusalim,
Ierihon şi Iordan, părintele Arhimandrit Teofil, ne-a dat mai multe detalii
legate de demersurile pentru canonizarea sfântului român, dar și de etapele
canonizării, care au culminat cu Sfânta Liturghie de la Mănăstirea Sfântul
Gheorghe Hozevitul: ”Data
slujbei de proclamare a canonizării a fost fixată de Patriarhul Teofil al
Ierusalimului, în duminica de 31 ianuarie 2016, imediat după încheierea
sărbătorilor Nașterii Domnului și Bobotezei – conform calendarului
ierusalitean. Am aflat de la starețul Mănăstirii Hozeva că au existat și multe
piedici menite să amâne această frumoasă sărbătoare, însă au fost depășite cu
ajutorul lui Dumnezeu și cu rugăciunile Sfântului Ioan Noul Hozevit”.
După Rugăciunea amvonului Patriarhul Ierusalimului a citit în fața
raclei cu Sfintele Moaște o rugăciune către Sfântul Ioan Noul Hozevit și a
binecuvântat coliva pregătită cu migală de maicile românce ostenitoare la
Așezământul Românesc de la Ierihon. În cadrul Sfintei Liturghii, după momentul
împărtășirii, Patriarhul Ierusalimului a urcat pe solee și a dat citire Actului Sinodal de proclamare a sfințeniei
Sfântului Ioan Noul Hozevit, care a fost rânduit să fie pomenit de acum în
fiecare an pe data de 28 iulie, ziua descoperirii sfintelor sale moaște.
Cel care i-a închis
ochii sfântului, a slujit în chilia sa
Cuviosul Ioan Iacob Noul Hozevit este unul dintre sfinții
noștri contemporani, care vreme de 24 de ani s-a nevoit în Țara Sfântă, atât pe
Valea Iordanului, cât și în pustia Hozevei, dar și în Pustiul Iudeii și în
peșterile de la Qumran, aproape de Marea Moartă. Însetat de viețuirea în
pustie, s-a nevoit în desăvârșită asceză și neâncetată rugăciune, în inima
pustiei de la Hozeva, pe valea părâului Cherit, în peștera Sfintei Ana. Peștera
are trei încăperi. Cea dintâi are aproximativ doisprezece metri pătrați, cu o
firidă săpată în piatră, acesta fiind locul în care sfântul se ruga, scria,
medita și, foarte puțin timp, se odihnea. Cea de-a doua încăpere este ceva mai
mică, având cinci-șase metri pătrați. Trecerea dintre cele două încăperi se
face printr-o spărtură în peretele de piatră. În acest loc Cuviosul Ioan Iacob
își păstra puțina hrană pe care ucenicul său Ioanichie i-o aducea din când în
când. De obicei, sihastrul se hrănea cu pâine uscată și bea apă din pârâul
Cherit, adusă tot de schimonahul Ioanichie, pentru că Sfântul Ioan Iacob cobora
foarte rar. În ultima încăpere se află oseminte ale pustnicilor care de-a
lungul timpului s-au nevoit în locul acesta și în care și cuviosul a trecut la
cele veșnice, la numai 47 de ani. În acest
paraclis a slujit în ultima parte a vieții Sfântul Ioan Hozevitul. Tot aici, în
noaptea de 31 ianuarie spre 1 februarie, după ceremonia oficială de canonizare,
a fost săvârșită Sfânta Liturghie de către Mitropolitul Timotei de Vostra
(Cipru), împreună cu un ieromonah de la Sfântul Mormânt și cu Părintele Vasilos
Vaekas, cel care i-a închis ochii Sfântului Ioan Iacob când a murit, fiind în
vremea aceea elev seminarist și însoțind pe starețul Amfilohie de la Hozeva și
pe părintele Ioanichie Pârâială la ultima cuminecătură și pregătirea pentru
îngropare.
Un pustnic român
păstrează aprinsă candela Hozevei
Chilia din Valea Hozevei, unde s-a nevoit Sfântul Ioan
Iacob a rămas la fel ca în vremea viețuirii sale, adică simplă și netulburată
de nimeni, în peretele abrupt de stâncă.
Monahii de la Mănăstirea Hozeva au închis intrarea pentru a nu se adăposti
acolo animale ale deșertului. Cuviosul
Ioan Iacob a găsit aici locul pe care întotdeauna l-a căutat și pe care Bunul
Dumnezeu până la urmă i l-a hărăzit. În prezent, pe Valea
Hozevei mai viețuiește, permanent, doar un pustnic macedonean (sau sârb),
schimonahul Vlaje, chiar în apropierea Paraclisului Sfânta Ana. În fiecare an
însă, un călugăr român din Pustia Builei, se nevoiește aici luni de zile, purtând
cu el trăirile monahilor din ”Athosul românilor”, dar și nevoințele fiilor săi duhovnicești.
Părintele se smerește și nu dorește să-i fie cunoscută identitatea, dar acolo,
foarte aproape de chilia Sfântului Ioan Iacob Noul Hozevit, acest schimonah
iubitor de viață pustnicească , se roagă pentru toți românii. Restul chiliilor
pusnicești din Valea Hozevei sunt astăzi pustii și sunt cercetate doar
întâmplător de beduinii rătăcitori printre stâncile deșertului.
”Dorul de țară alinat de rugăciunea la Sfântul Ioan Iacob
Românul”
Sfântul Ioan Iacob a pășit
pentru prima dată pe pământul Țării Sfinte în anul 1936 și nu a mai plecat de
aici până la sfârșitul vieții sale pământești din 5 august 1960. ”Nici
după mutarea sufletului său la Ceruri, nu a părăsit Pământul Sfânt, continuând să ardă
în taină precum o candelă sfântă de Paști, purtând lumina dorului după Cer. Locurile unde s-a nevoit și a slujit
Sfântul Ioan Iacob în Țara Sfântă poartă duhul rugăciunilor sale, pe care le
simțim toți cei care avem ascultarea la Așezămintele Românești de la Jerusalim,
Jordan și Ierihon. În fiecare din aceste locuri a rămas o picătură din harul și
binecuvântarea sfântului. Firește, ne este dor de casă, dar dorul de țară se alină
atunci când ne rugăm la Sfântul Ioan Iacob Românul și când vin grupuri de
pelerini români la Sfintele Locuri și poposesc în bisericile Așezămintelor
Românești. Săvârșim împreună slujbe în graiul străbun și îi pomenim pe toți
românii de pretutindeni. Așa ținem aprinsă candela de rugăciune românească,
aici la Sfintele Locuri, aproape de Sfântul Mormânt al
lui Hristos”.
Ori de câte ori ajung la Hozeva, simt că pășesc într-o
altă lume, că mă identific cu duhul locului. De data aceasta însă, pentru toate
trăirile, pentru toate imaginile vii, cât și pentru cele de dincolo de prezent,
pentru toată feeria coborâtă din ceruri pe Valea Hozevei, pentru frumusețea
clipei, duhovnicește împărtășită, îi mulțumesc părintelui Arhimandrit Teofil.
Deși foarte tânăr, are un simț al locului și un urcuș duhovnicesc cu totul
aparte. Multe din fotografiile acestui popas spiritual, mi le-a dăruit din
arhiva personală, iar dialogul nostru duhovnicesc, cu siguranță va fi reluat
iar și iar…De-acum știm că acolo, în Țara Sfântă, Reprezentantul Patriarhiei
Române la Locurile Sfinte şi Superiorul Aşezămintelor Româneşti de la
Ierusalim, Ierihon şi Iordan, este un om pe care ne putem baza și care ne va
însoți ori de câte ori va fi nevoie, în peregrinările noastre duhovnicești.
Articolul integral – în revista Lumea Credinței
No comments:
Post a Comment