Trăind
o vreme în Dobrogea, m-am legat mult de oamenii și locurile acelea
încreștinate. Fiecare așezământ monahal își are propriile rigori monastice, dar
ceea face din aceste locuri aride un univers al limpezimii trupești și
sufletești, m-a impresionat întotdeauna. După ce am străbătut agale drumul de
țară, prăfuit și cu mult pietriș, care începe de lângă linia ferată de la Târgușor,
am ajuns la poarta Mănăstirii Sfântul Ioan Casian. Dintr-o dată, m-am trezit
într-o altă lume și-acolo, în locul acela unde cerul se-ntâlnește cu pământul,
am discutat îndelung cu părintele Iustin, starețul acestei sfinte mănăstiri.
La Mănăstirea Ioan Casian ajungi doar pe jos, luând-o de-a dreptul
peste dealuri şi văioage, printre ciulini uscaţi şi tufe răzleţite de păducel.
Nu e deloc uşor. Iarna, mai ales, Dobrogea e încruntată şi ostilă. Un vânt
tăios, cu margini ca de sticlă ciobită, mătură în permanenţă Dealul Casienilor.
Mănăstirea e chiar pe vârful platoului - stingheră, însingurată şi fără ziduri
de apărare. Pare aproape, dar durează mult până să ajungi la ea. În rafale
scurte, duşmănoase, vântul îţi taie răsuflarea, iar locul acela pare desprins
din cărțile sfinte. Despre acest loc, părintele Iustin Petre, starețul Mănăstirii
Sf. Ioan Casian, are o viziune de suflet:
”IN MEMORIA SI INTRU VESNICA POMENIRE A
DUHOVNICULUI SI INDRUMATORULUI MEU IN ARTA BISERICEASCA, PR. ARHIM. ARSENIE
PAPACIOC.
Acolo unde tarana tresalta vie sub picioare, aidoma pruncului din pantecele mamei...
Acolo unde rugaciunea de foc a calugarilor sciti, trage brazda-n ceruri, facand loc vulturilor de stepa pontica, acolo unde timpul are o singura coordonata: PREZENTUL CONTINUU!
Acolo unde, seara, in tainitele pesterilor, poti asculta freamatul rugaciunii de foc a inimilor calugarilor sciti... Acolo unde exista ferestre catre cer, dar nici o usa, pentru a putea oricine sa intre nestingherit... Acolo unde batranii cu plete de lumina pana la talpi,ne-asteapta-n prag sa ne tamaduiasca... ACASA LA SFINTII NOSTRI DRAGI: IOAN CASIAN SI GHERMAN SI DIONISIE CEL MIS SI TEOTIM SI BRETANION...
ACOLO UNDE TARANA SFANTA TRESALTA VIE SUB PASII TAI... ACOLO UNDE NU SCUIPI PE UNDE CALCI... ACOLO UNDE, DUPA CE-AI FOST INTAIA DATA, ITI VINE SA ZBORI, PENTRU A NU-I CALCA PE CEI PE-AI CAROR UMERI CALCI...”
Acolo unde tarana tresalta vie sub picioare, aidoma pruncului din pantecele mamei...
Acolo unde rugaciunea de foc a calugarilor sciti, trage brazda-n ceruri, facand loc vulturilor de stepa pontica, acolo unde timpul are o singura coordonata: PREZENTUL CONTINUU!
Acolo unde, seara, in tainitele pesterilor, poti asculta freamatul rugaciunii de foc a inimilor calugarilor sciti... Acolo unde exista ferestre catre cer, dar nici o usa, pentru a putea oricine sa intre nestingherit... Acolo unde batranii cu plete de lumina pana la talpi,ne-asteapta-n prag sa ne tamaduiasca... ACASA LA SFINTII NOSTRI DRAGI: IOAN CASIAN SI GHERMAN SI DIONISIE CEL MIS SI TEOTIM SI BRETANION...
ACOLO UNDE TARANA SFANTA TRESALTA VIE SUB PASII TAI... ACOLO UNDE NU SCUIPI PE UNDE CALCI... ACOLO UNDE, DUPA CE-AI FOST INTAIA DATA, ITI VINE SA ZBORI, PENTRU A NU-I CALCA PE CEI PE-AI CAROR UMERI CALCI...”
”În multe
sihăstrii am poposit de-a lungul anilor, dar viața austeră a monahilor din
Dobrogea, mă face să cred că tot ceea ce sălășluiește aici, este doar o
continuitate a drumului pustnicesc al cărui început a fost marcat de rugăciunea
și asceza desăvârșită a Cuvioșilor Ioan Casian și Gherman. Și pentru ca locul
acesta binecuvântat să fie deopotrivă, lăcaș de rugăciune și liniștitoare vatră
de popas, Dumnezeu a rânduit ca dulceața privegherilor să fie întregită de un
mirific decor dobrogean.
Tăcerea
locului nevoinței sfinților, se definește printr-o altă tăcere, a sufletului.
La capătul acestui orizont al desăvârșitei tăceri, se conturează un perete
stâncos, din care se deschide o mulțime de ochi uriași. Așa arată grotele,
înșirate de o parte și alta a văii, în care astăzi am ajuns pentru întâia oară.
O adiere mângâie privirea fascinată de frumusețea locului, iar duhul celor doi
trăitori ai acestor locuri, Sfântul Ioan Casian și Sfântul Gherman,
înveșnicește clipa de pustnicească nevoință. Cei doi străromâni
s-au născut în același sat, în ținutul Casimcei, după care au învățat la
aceleași școli, până și la oaste au fost împreună, iar prietenia statornică i-a
ținut alături și pe drumul dragostei pentru Hristos. Iubind nespus de mult
viața monahală, au ajuns până și în sihăstrii din Palestina, Siria și Egipt,
purtând adesea convorbiri duhovnicești cu părinții aleși din chinovii și din
pustie. Sfântul Ioan Casian a scris mult despre urcușul spiritual, parcurs
alături de prietenul său Gherman, iar în cartea sa ,,Convorbiri cu Părinţii din
Pustie’’, acesta îl numește „Sfântul Părinte Gherman’’. Există mărturii ale
nevoinței acestora în Peștera Sfântului Ioan Casian, cât și în Peștera
Sfântului Andrei. Cele câteva icoane din grote stau mărturie începuturilor
vieții creștine pe binecuvântatul pământ dobrogean. Simțind răcoarea grotelor,
fiorul rugăciunii ancestrale te face să trăiești în duh cu locul creștinat și
fiecare pas te face să gândești că este cu putință ca locul pe care îl atingi
să poarte urme ale pașilor sfinților rugători ai acestor meleaguri, pe pământ
românesc.
Cât timp am zăbovit în aceste locuri de
vis, ceața s-a ridicat, iar vântul rece, împletit cu razele soarelui dobrogean,
ne-a mângâiat cu duhul Cuvioșilor Casian și Gherman, în semn de bun rămas. Îi
mulțumesc Sandei, sora mea întru Hristos, cu care am împărțit bucuria acestei
zile binecuvântate și fără de care nu știu dacă aș fi ajuns vreodată în acestă
Hozevă românească”. ( Mariana Borloveanu)
No comments:
Post a Comment