” Un sfânt al zilelor noastre este un
înnoitor de suflete şi de vremuri”
Pe părintele Iustin Petre l-am
cunoscut în gura de rai a Dobrogei, acolo unde dacă ajungi, îți dorești să
revii iar și iar. Ne-am întâlnit doar de câteva ori, la Mănăstirea ”Sfântul
Ioan Casian”, dar a fost suficient să înțeleg că un astfel de om înduhovnicit,
e semn că Dumnezeu ne vorbește prin oameni. Am vorbit despre sfinții din
Pateric, despre marii noștri duhovnici, despre smerenie și despătimire, dar
pentru că toate acestea au un numitor comun, așa cum este firesc, am ales să
stăruim asupra sfințeniei. Cum am fi putut alege un alt subiect, când însuși
părintele Iustin a crescut duhovnicește, vegheat de doi coloși ai Ortodoxiei,
părintele Arsenie Papacioc și părintele Iustin Pârvu. În chilia starețului din
pustia dobrogeană m-am simțit ca acasă și am înțeles că oamenii aleși de
Dumnezeu, au menirea de a aduce lumină în sufletele greu încercate ale acestor
vremuri.
Sfinţenia este o calitate universală pentru că Hristos,
izvorul sfinţeniei, cheamă pe toţi oamenii să se împărtăşească de ea.
Într-adevăr, se pune adesea întrebarea: de ce ne place să vorbim despre sfinţii
români? Nu are aceasta o notă exclusivistă de orgoliu, de mândrie naţională, în
acelaşi ton şi în aceeaşi cadenţă cu toate patriotismele tuturor timpurilor,
unele dintre ele extrem de exagerate, altele chiar periculoase? Ştim că, de
cele mai multe ori, aceste patriotisme au fost nefaste pentru istoria omenirii
pentru că au provocat o imensă suferinţă. Aşadar, în ce măsură este sau nu este
justificată cinstirea sfinţilor români? Este oare expresia unei mândrii
aberante din partea celor ce cred? Ne înverşunează asupra altor popoare, sau
asupra altor oameni de alte credinţe, faptul că cinstim sfinţii neamului
nostru? Aceste întrebări sunt îndreptăţite şi cer un răspuns raţional.
Ortodoxia nu este o credinţă a patimilor şi a împătimiţilor, nu este o credinţă
care să izvorască dintr-o înflăcărare iraţională, ci, categoric, este o
credinţă a adevărurilor ultime.
De aceea trebuie spus răspicat că
patriotismul lipsit de orice urmă de orgoliu, de orice umbră de dispreţ faţă de
oricine şi orice din lumea întreagă este patriotismul acesta manifestat prin
dragostea, respectul
și cinstirea faţă de sfinţii naţionali.
Pentru că, iubindu-i şi mărturisindu-i pe sfinţii locali, nu facem altceva
decât să mărturisim că Hristos şi sfinţenia Lui sunt o realitate universală,
care s-au manifestat concret, în oameni asemenea nouă, din neamul nostru, care
au crezut, L-au iubit şi L-au urmat.
Care este argumentul conform căruia Hristos şi sfinţenia,
s-au manifestat concret şi pe acest pământ românesc?
Până nu demult, celelalte neamuri
ortodoxe vecine credeau că noi, românii, nu avem sfinţi pentru că oficial
Biserica noastră nu le-a recunoscut sfinţenia. Să fi fost o formă de smerenie
din partea noastră? Cert este că, în ceea ce priveşte cinstirea sfinţilor
naţionali, am fost destul de timizi. Abia după revoluţie Biserica noastră a
început să recunoască oficial sfinţenia unora dintre înaintaşii noştri,
domnitori sau oameni simpli, care au dat dovadă de eroism şi credinţă
neşovăielnică în faţa prigonitorilor, în faţa necazurilor vremii, în faţa
istoriei cu bune şi rele, aşa cum ne-a fost dat s-o trăim pe acest pământ. Până
la Revoluţie aproape toţi sfinţii pe care-i cinsteam erau sfinţi de altă
naţionalitate: Sfântul Gheorghe, Sfântul Dimitrie, Sfântul Vasile cel Mare etc.
E adevărat că sfinţii nu au naţionalitate, ei sunt universali, motiv pentru
care îi iubim şi îi vom iubi pe toţi, fără nici un fel de discriminare de
sânge. Dar faptul că, la un moment dat,
am început să recuperăm această comoară de sfinţenie, de fapt cea mai de preţ
comoară pe care o avem ca neam, a fost din dorinţa sinceră să arătăm lumii
întregi, nu cu orgoliu sau dispreţ, ci cu bucurie nevinovată, că Hristos şi sfinţenia, pe care a adus-o umanităţii ca un
bun universal, s-au manifestat concret şi pe acest pământ românesc. De aceea,
dacă veţi deschide acum calendarul ortodox veţi vedea însemnaţi cu albastru
toţi sfinţii români, iar dacă veţi citi vieţile lor vă veţi minuna la ce măsură
duhovnicească au ajuns oamenii aceştia. Unii dintre ei au avut vieţi mai
frumoase, mai impresionante, dacă ne este permis să facem vreo comparaţie cu
alte vieţi ale sfinţilor pe care le cunoaştem şi care sunt demult în
patrimoniul universal al creştinismului.
Lumină şi frumuseţe duhovnicească pe pământul acestei țări
Având în vedere că veniți din Bucovina și simțiți pregnant
duhul încreștinării, aici, pe pământ dobrogean, aș vrea să știu cum ați
perceput mesajul sfințeniei, în preajma celor doi mari duhovnici, Arsenie
Papacioc și Iustin Pârvu? Au fost oare aceștia doi, înnoitori de suflete şi de
vremuri?
Din punctul meu de vedere, cinstirea
sfinţilor români este mai mult decât îndreptăţită; este cea mai frumoasă formă
de patriotism, aşa cum am arătat, lipsită de orice răutate, de orice ranchiună.
Este cea mai sigură formă de patriotism constructiv. Recunoscându-le sfinţenia
şi cinstindu-i aşa cum se cuvine, nu facem altceva decât să mărturisim
momentele de maximă lumină şi frumuseţe duhovnicească care s-au consumat pe
pământul ţării noastre.
Ce aduce un sfânt care trăieşte
printre noi? El este un înnoitor de suflete şi de vremuri. Acolo unde apare un
sfânt în jurul lui oamenii se schimbă, societatea se schimbă, nivelul de
conştiinţă, calitatea umană se îmbunătăţeşte. Pentru că el ne deschide o cale
de ascensiune. El ne ajută, prin simpla lui prezenţă, să ne oprim puţin din
alergarea zilnică, să înţelegem că sensul existenţei
noastre nu este această frământare, de multe ori inutilă, absurdă, fără sens,
în care trecem zilele vieţii noastre. El ne cheamă, din când în când, la un
răgaz în care să înălţăm privirea spre cer. De aceea, sfinţenia este o mustrare
permanentă adusă înclinărilor decadente ale omului. Când afli că există un
sfânt în viaţă, cum a fost aici în Dobrogea părintele Arsenie Papacioc, sau
părintele Iustin Pârvu în Moldova, şi mulţi, mulţi alţii despre care doar am
auzit, sau pe care, din fericire, i-am şi cunoscut, din momentul acela, dacă
suntem sinceri cu noi înşine, vom recunoaşte că ceva s-a modificat în
conştiinţa noastră, că viaţa noastră, în esenţă, s-a schimbat radical. Şi
aceasta, repet, pentru că prezenţa unui astfel de om în societate este o
prezenţă înnoitoare de suflete.
Dacă am privi scara despătimirii, ca pe o lumină ce urcă
spre cer, care ar fi treapta pe care ar trebui să găsim cheia mântuirii?
Treapta cea mai de sus a omenirii
este sfinţenia. Este locul din care omul nu-şi poate dori ceva mai mult.
Aceasta este lecţia pe care ţi-o dă sfântul.
Stai în prejma lui şi-ţi dai seama că omul acesta nu-şi doreşte nimic
din ceea ce-ţi doreşti tu, nu-l frământă nimic din ceea ce te frământă pe tine,
pentru că el a ajuns la acea măsură pe care Sfinţii Părinţi o numesc despătimire. Înţelegi atunci că a fi cu
Dumnezeu este singura lui dorinţă continuă şi lucrul pentru care ar suferi cel
mai mult este să-l lipsească cineva vreodată de posibilitatea de a I se ruga şi
de a fi împreună cu El. În această trăire intimă pe care o are cu Dumnezeu,
sfântul simte o bucurie, o mângâiere care
nu poate fi egalată şi nu poate fi înlocuită cu nimic altceva din experienţele
omeneşti. Când stai, cât de puţin, în preajma unui astfel de om, înţelegi
foarte bine lucrul acesta. De multe ori nici măcar nu e nevoie de cuvinte.
Simpla lui prezenţă îţi transmite acest sentiment
teribil de puternic şi revelator.
Sfântul nu condamnă lumea ci numai
urâtul din ea. A învăţa să trăieşti frumos, să te eliberezi de urâţenia şi
urâtul în care te complaci înseamnă, de fapt, a învăţa să fii sfânt. Sfinţenia
înseamnă eroism, înseamnă ştiinţă experimentată şi disciplina tuturor
virtuţilor. Ce are în plus un sfânt faţă de noi? Cred că hotărârea de a trăi aici permanenţele, aspectele tari şi
nemuritoare ale existenţei. Un om de rând se
mulţumeşte să trăiască o viaţă normală dar care, în fond, nu este altceva
decât o sumă de văieturi şi văicăreli. Iar pe măsură ce trec anii îşi dă seama
că nu e mulţumit cu ceea ce face, cu felul în care a trăit, că i-a lipsit
curajul eroic să se angajeze în sensul sublim al existenţei, pe drumul
sfinţeniei.
Ura și dispreţul la adresa sfinţilor este semnul unei
nebunii sociale
Credeți că opinia publică românească modernă respinge
sfinţenia şi, implicit, pe sfinţi?
Un filosof român zicea: „Nu putem
crede că lumea aceasta poate deveni o lume de sfinţi. E absurd să credem asta.
Dar credem că sfântul este unul din înnoitorii ei. Credem că prezenţa unui
astfel de exemplar uman printre noi este o binefacere. Poate cea mai mare
binefacere pe care am putut-o primi vreodată din partea unui om”. Atunci ne punem întrebarea: de ce opinia publică românească
modernă respinge sfinţenia şi, implicit, pe sfinţi? De ce vrea să-i
discrediteze, să-i scoată din spaţiul public, să-i marginalizeze? De ce se
încearcă, prin toate mijloacele, să se şteargă urmele prezenţei lor din acest
neam? De ce? Ar trebui ca, din când în când, să ne punem şi astfel de
întrebări. De ce să te ridici cu atâta ură înverşunată împotriva frumosului
întrupat, împotriva vieţii trăite la nivelul cel mai înalt al splendorilor
omeneşti? De ce? Pentru că un astfel de exemplar uman este o mustrare continuă
pentru toţi care ştiu că sunt chemaţi să ajungă la măsura lor, dar nu fac nimic
în sensul acesta! Această formă de ură, de dispreţ la adresa sfinţilor şi a
sfinţeniei este semnul unei nebunii sociale. Când popoarele se ridică şi-şi
ucid într-o formă sau alta propriii sfinţi, aşa cum poporul lui Israel în
Vechiul Testament şi-a ucis proorocii, ştim foarte bine ce se va întâmpla:
istoria se repetă.
În concluzie, cinstirea sfinţilor
români este o formă de patriotism, cea mai curată, cea mai puţin nocivă,
lipsită de orice resentiment la adresa altor popoare. Trebuie să-i respectăm,
să le purtăm evlavie și să-i iubim pe sfinţii care s-au născut şi s-au format
pe pământul neamului românesc şi aceşti sfinţi să devină modele de viaţă pentru noi.
Mariana
BORLOVEANU ( Lumea Credinței – iulie 2019)
Felicitari ! Aveti darul de face cititorul sa traiasca ceea ce redati in scris !
ReplyDelete