Tuesday, 2 July 2019

Avva Varsanufie:

Iubirea față de aproapele începe cu despătimirea

În toate discuțiile pe care le-am avut cu duhovnicul meu, în toate cuvintele de învățătură ale sfinției sale, un leit motiv al trăirilor duhovnicești este iubirea față de aproapele. Înainte de toate, pentru a ne iubi aproapele, trebuie să Îl iubim pe Dumnezeu. Cine iubeşte pe Dumnezeu cu toată inima sa, cu tot sufletul său, cu tot cugetul său se uneşte cu Dumnezeu în mod deplin. Pentru a ajunge aici, trebuie să ne despătimim, să ne identificăm cu cei de lângă noi, să învățăm să primim și să dăruim iubire. Numai iubirea statornică ne întărește. Iubirile îndoilnice, care cedează în fața ispitelor, iubirile care se sfârșesc, nu sunt adevărate.


Lucrarea iubirii începe cu despătimirea

Un om care trăiește în păcat și care este istovit de patimi, are vreo șansă să cunoască iubirea față de aproapele?

Iubirea față de aproapele necesită înainte de toate, despătimirea noastră și asta se face prin rostirea cu atenție a Rugăciunii lui Iisus, supravegherea minții, înlăturarea oricărui gând străin din mintea noastră și rămânerea continuă a minții în legătură cu Dumnezeu, prin tot cuvântul bun și prin toată fapta pe care o săvârșim. Există întotdeauna o ruptură între iubire și păcat, există întotdeauna o despărțire între mintea risipită și Dumnezeu. De aceea trebuie să ne asumăm încontinuu această priveghere a minții când dorim să iubim. Nu putem să iubim decât în smerenie, decât printr-o lucrare duhovnicească.
Așa cum spuneam, subiectul iubirii implică despătimirea noastră de gânduri, de cuvinte și de fapte pătimașe. Aceasta este și lucrarea iubirii în noi și-n aproapele, este o lucrare de despătimire personală, după care, prin această despătimire și prin Harul lui Dumneze, încerc să transfer această iubire, această lumină. Despătimirea tocmai asta este, o iluminare lăuntrică a gândurilor și a minții, pentru că numai în această conjunctură îl putem iubi pe aproapele, indiferent de condiția lui.
Mântuitorul chiar ne dă măsura iubirii, care este necondiționată. Să ne iubim vrăjmașii și să ne punem viața pentru aproapele nostru, constituie esența unei iubiri autentice. Mântuitorul Însuși a iubit lumea, a iubit oamenii, încă păcătoși fiind.

Un om care se pocăiește descoperă calea iubirii

Ce perspectivă are omul căzut, să se ajute pe sine și să-i ajute pe cei de lângă el?

Există o perspectivă în iubire: dacă am în față un om, trebuie să descopăr în el tocmai această perspectivă a schimbării în bine. Acesta, negreșit, trebuie să devină bun, despătimit, curat sau sfânt. Dacă mintea mea va avea această lucrare, din omul simplu ea va crea un adevărat sfânt, cu posibilități certe de mântuire.
Astfel S-a comportat și Mântuitorul Hristos, cu prilejul unor minunate întâlniri, precum cea cu Femeia Samarineancă sau cu Zaheu bunăoară. Aceaștia, în urma întâlnirii cu Iisus Hristos, care i-a povățuit cu iubire, au reușit să-și schimbe radical viața, urmând calea pocăinței și a smereniei.
Un om care se pocăiește, devine întotdeauna un om care rămâne în cartea vieții veșnice a lui Hristos. Niciodată nu trebuie să-l judecăm pe păcătos, oricât de adâncă ar fi prăpastia în care acesta a alunecat. Trebuie să avem puterea ca prin mintea noastră, prin gândul nostru, prin iubirea noastră, să-l ridicăm la vrednicia lui, să-l ridicăm de-acolo de unde a căzut, acolo unde era cândva împreună cu Dumnezeu. Această chemare la sfințenie este vitală. De multe ori, viață fiecăruia dintre noi devine constrânsă, nemaiavând alternative. Este momentul în care Dumnezeu ne arată cum Îl putem găsi, pentru a ne ajuta să ne ridicăm și să-L iubim cu toată ființa și toată puterea noastră.

Ce facem dacă aproapele nu se lasă ajutat?

Fără-ndoială se impune o interacțiune, între cel care oferă și cel care primește iubirea. Un lucru esențial este acela ca iubirea cu care venim în ajutorul unui semen, să fie totală. Omul căzut, trebuie să învețe să primească ajutorul, dar dacă nu simte iubire din partea celui care dorește să-l ajute, atunci acea interacțiune despre care vorbeam înainte, nu se poate crea, iar dăruirea noastră este ineficientă.
Iubirea este o putere lucrătoare, care învinge toate forțele lumii. Nimeni nu poate să lupte împotriva iubirii, nimeni nu are arme atât de puternice, încât să răpună un om cu o iubire desăvârșită.


 ”Cel ce seamănă cu zgârcenie, cu zgârcenie va secera”

Există oameni care deși vor, nu pot să dăruiască iubire. Cărui fapt i se datorează acest lucru?

Aceasta se datorează în primul rând nelucrării duhovnicești, datorită eclipsării continue și a pervertirii minții. Trebuie să conștientizăm faptul că mintea este într-o continua schimbare și dacă nu stăruim în milă și fapte bune, iubirea se pierde, iar comportamentul nostru se schimbă de asemenea. E-adevărat, nu există om lipsit în totalitate de milă și de iubire, iar aceasta vine ca o salvare a ființei noastre. Dacă aceste virtuți sunt conștientizate, este cu neputință ca un om, fie el cât de rătăcit, să nu poată dărui măcar un strop de iubire. Și dacă viața este îmbunătățită în mod conștient, fără-ndoială că și iubirea sporește. Nimic din toate aceste nu pot fi cu putință, fără ca omul să se pocăiască, să descopere calea rodirii duhovnicești. Cum poți dărui iubire, dacă tu nu ai puterea să dai și să primești iertare? Dumnezeu Însușii Se milostiveşte de noi, ne iartă, ne ridică şi ne întăreşte, dăruindu-ne puterea de a-L iubi pe El, cu iubire smerită, izvorâtă din harul milostivirii Sale faţă de oameni.

Cum pot vedea în lumea asta zbuciumată și problemele aproapelui meu, eu însumi fiind preocupat de propria-mi persoană?

Simplu, inversând în permanență rolurile între noi și aproapele nostru. Același lucru ne învață și Mântuitorul Hristos: ” Iubește-l pe aproapele tău, ca pe tine însuți!”. De aceea, dacă nouă ne place să simțim iubirea aproapelui, atunci obligatoriu trebuie să învățăm să dăruim iubire. Așa cum spunem adesea în slujbele noastre, ”cel ce seamănă cu zgârcenie, cu zgârcenie va secera”, ceea ce-nseamnă ca dacă faci o faptă bună cu zgârcenie, nu ai cum să culegi roadele bine plăcute ale acesteia. De multe ori îți poți verifica măsura iubirii, prin măsura iertării față de aproapele.
Evanghelia după Matei, spune: "Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi" (Mt. 22, 39), adică să ai grijă de viaţa celor care îți sunt alături, precum ai grijă de viaţa ta, să te interesezi de mântuirea acestora așa  cum te interesezi de mântuirea ta. În Evanghelia după Sfântul Apostol şi Evanghelist Ioan, aflăm adevărata balanță a iubirii: "Poruncă nouă vă dau vouă: să vă iubiţi unul pe altul. Precum Eu v-am iubit pe voi, aşa şi voi să vă iubiţi unul pe altul" (In. 13, 34). Vedem aici că Mântuitorul Hristos a dat o măsură nouă iubirii faţă de aproapele decât iubirea faţă de noi înşine, şi anume: "precum Eu v-am iubit pe voi, aşa şi voi să vă iubiţi unul pe altul" (In. 13, 34), adică să-l iubim pe aproapele nostru precum îl iubeşte Hristos. Însă noi nu putem iubi pe aproapele nostru aşa cum îl iubeşte Hristos, decât dacă primim iubire din iubirea lui Hristos. Altfel spus, ceea ce ne cere Mântuitorul Iisus Hristos nu putem împlini decât cu ajutorul Lui. De altfel, El Însuşi ne spune aceasta zicând: "Fără Mine nu puteţi face nimic" (In. 15, 5), adică nimic bun.


Trebuie să învățăm să primim și să dăruim iertare

Ce trebuie să facem pentru a reuși să transformăm setimentele de vrăjmășie în sentimente de îngăduință, iertare și iubire?

Asta ține de trăirile noastre. Dacă eu îmi propun să rabd și să accept orice acuzație, orice învinovățire, atunci orice încercare devine inevitabil o șansă de a iubi și de a dărui iertare. Încercările nu fac altceva decât să întărească o virtute deja existentă. În situația celor care nu pot ierta, lucrurile sunt mai delicate, în sensul că oamenii care au propriile criterii de valori în privința iertării, de cele mai multe ori sunt subiectivi. E greu să discerni de unul singur care este calea cea dreaptă și care nu. În percepție ortodoxă. Porunca iubirii vrăjmașilor este asemenea oricăror alte porunci creștine, iar pentru ducerea la îndeplinire a acesteia , cu siguranță avem nevoie de ajutorul lui Dumnezeu. Trebuie să rămânem în harul lui Dumnezeu, îngăduirea lui Dumnezeu pentru a reuși să iubim necondiționat o persoană care ne greșește, un vrășmaș. Este trist când vedem frate și soră, soț și soție, care din pricini neânsemnate ajung să nu-și mai vorbească, să se îndepărteze unii de alți, iar în final să se urască. Atunci, lucrarea mea este să fac în așa fel încât să rămân în purtarea de grijă a lui Dumnezeu și să încerc să transform setimentele de vrăjmășie în sentimente de îngăduință, iertare și iubire.

Ce-i povățuiți pe cei care spun: am iertat, dar nu pot să uit?

Orice situație în care nu putem iubi cu desăvârșire, nu poate fi numit iubire. Și dacă nu avem iubire, nu putem ierta. Există doar iubire Dumnezeiască și atât. Atâta vreme cât nu o ai în suflet, este cu neputință să iubești și să ierți. Dacă am învățat și ne-am însușit această lecție a iubirii dumnezeiești, nu putem rătăci pe o cale incertă. Cei pe care îi iubim în viața de fiecare clipă, cu siguranță îi vom iubi în veșnicie. Dacă în fiecare zi vom mai cunoaște câte o treaptă, cu siguranță că în final vom reuși să iubim totul, de la Dumnezeu, până la ultima fărâmă de viață. Revenind la ceea ce precizam mai sus, toate trăirile trebuie să înceapă prin despătimire, ceea ce duce la limpezirea minții și o desăvârșită putere de a iubi. Numai iubirea statornică ne întărește, iubirile îndoilnice, care cedează în fața ispitelor, iubirile care se sfârșesc, nu sunt adevărate.

Pentru a fi bine plăcut lui Dumnezeu, trebuie să aduc ceva nou, să-mi îmbunătățesc viața și trăirile, pentru că nimic nu este mai de preț decât evoluarea spirituală a omului.


Interviu consemnat de Mariana BORLOVEANU
    ( ” Lumea Credinței” – 1 iulie 2019)


No comments:

Post a Comment