Monday 27 July 2015

Leacuri mănăstirești: MENTA

Autor: Mariana Borloveanu

Menta (gr: míntha)  face parte dintr-o familie foarte extinsă, alături de alte plante aromatice din Grădina Domnului. Ce poate fi mai răcoritor decât un ceai de mentă cu gheață sau un sirop rece cu frunzulițe de mentă?! Această minunată plantă pe care majoritate dintre noi o folosim zilnic, ne înviorează, dar ne și ajută în calmarea și chiar vindecarea multor afecțiuni. De la banalele bomboane cu mentă, până la macerate, tincturi, cataplasme, creme, săpunuri naturale, lumânări parfumate, toate acestea vin în ajutorul nostru de ne reconforta sau de a ne lecui de anumite afecțiuni nedorite. Din îndepărtate vremuri, oamenii aflați la drum își potoleau setea cu frunze de mentă, considerând-o un dar de la Dumnezeu pentru cei obosiți sau însetați. Peste veacuri, această plantă sfântă a reintrat în alimentația noastră, în casele noastre, în obiceiurile tămăduitoare păstrate din bătrâni.

Florile de mentă au fost miraculoase dintotdeauna


Încă de-acum sute de ani, galii își puneau buchețele de mentă  ( verde sau uscată) sub pernă, pentru a avea somnul profund și vise dintre cele mai odihnitoare. Asemenea lor, femeile slave prețuiau foarte mult menta înflorită. În ziua nunții, acestea își împleteau în păr crenguțe cu frunze și flori proaspete de mentă, ceea ce în tradiția mai multor popoare înseamnă o familie fericită și o căsnicie rodnică și îndelungată. În credința populară, menta face parte din ierburile sfinte, care trebuie să fie nelipsită din bagajele celor care călătoresc, aceasta inducând siguranță și optimism. La fiecare popas e bine ca cel aflat la drum să mestece câteva frunze de mentă, care îl vor revigora și-i vor potoli setea. Acesta era crezul viețuitorilor din Orientul Mijlociu, care știau că drumul va fi mai relaxant, dacă un buchețel de mentă înflorită va fi purtat într-un buzunar, cât mai aproape de inimă. Cu ani în urmă, în Bucovina și Maramureș, odată cu  începutul verii, se măturau odăile de șapte ori, în șapte zile la rând, cu mături făcute din tulpini de mentă proaspătă, spre a alunga boala din familiile respective.

Bomboane mentolate și bezele cu mentă, pentru astmatici


Astmul bronșic este una dintre cele mai perfide boli, necesitând modalități de calmare și ieșire din criză, într-un timp foarte scurt. În cazul în care nu aveți un spray antiastmatic, e bine ca în permanență să aveți la îndemână bomboane foarte mentolate, care pot fi găsite în comerț, sau bezele cu mentă, ce pot fi făcute în casă. Sunt ușor de făcut și se păstrează relativ bine, cu condiția să fie ținute în locuri lipsite de umezeală. Pentru o tavă de bezele, avem nevoie de 2 albușuri, 50g zahăr brun, 100g zahăr farin brun, 50g frunze proaspete de mentă, o linguriță suc de lămâie și un praf de sare. Se bat bine albușurile, amestecate cu menta mărunțită, zahăr și sare, după ce in prealabil au fost ținute timp de o jumătate de oră la temperatura camerei, iar când compoziția devine foarte tare, se adaugă și zahărul farin, împreună cu zeama de la lămâie. Se bate totul încă 10 minute, până când se întărește bine, apoi se dozează cu ajutorul unui pos, direct în tava de copt, cu oarecare distanță între ele, pe hârtia așezată pe fundul tăvii. Se introduce tava în cuptorul încins, apoi se dă focul la mic și cu ușa cuptorului întredeschisă, se coc timp de aproximativ 90 de minute. După aceea se stinge focul, iar bezelele nu se scot din cuptor, până când acestea nu sunt complet reci. Pentru consumul uzual se asezonează cu ciocolată amăruie, dar pentru calmarea crizelor de astmă se consumă ca atare.

Înghețata și jeleul cu mentă calmează oboseala cronică


După îndelungate perioade, petrecute în fața calculatorului, dar și în timpul oricăror alte activități solicitante, există un remediu care ne poate face să uităm stresul și să ne bucurăm de binevenite momente de relaxare totală. Pentru aceasta trebuie să avem la îndemână jeleu natural, făcut cu mentă, pe care îl savurăm într-o primă fază, pentru ca după aproximativ un sfert de oră să continuăm cu o porție de înghețată de mentă, servită între feliuțe de măr verde.

 Aceasta din urmă constituie cel mai rapid antidot, pentru a scăpa de oboseala cronică. După câteva astfel de porții delicioase, veți constata că sunteți odihniți și binedispuși.

Lumânări mentolate pentru afecțiuni respiratorii


În componența acestor lumânări parfumate intră atât ceară curată, cât și ulei de mentă, extras din planta întreagă, chiar înainte de a înflori, prin distilare cu abur. Alături de mentol, care este componenta esențială, aceste lumânări mai conțin și acid oleanolic și cetone. Respirând aerul dintr-o încăpere în care arde o astfel de lumânare, beneficiem de mai multe efecte terapeutice: are proprietăți decongestionante și antispasmodice, foarte utile în bolile de astm, sinuzită sau bronșită. Aceste lumânări mentolate acționează eficient și rapid în cazul crizelor cauzate de afecțiuni respiratorii, fiind foarte eficiente în calmarea acceselor de tuse convulsivă sau tuse tabagică. Culoarea și parfumul acestor lumânări constituie un alt factor calmant și relaxant.

( articol publicat în revista Leacuri și Rețete mănăstirești)


Sunday 15 February 2015

Leacuri mănăstirești: ZĂPADA

Peregrinările din timpul iernii la mănăstirile din creierul munților sau chiar la cele din zona de câmpie, te încarcă sufletește cu o stare de bine, această încărcătură fiind datorată atât viețuirii monastice, dar și a abundenței de alb, cu care iarna ne răsfață pe toți. Întotdeauna călugării sunt binevoitori în a ne împărtăși din cunoștințele lor în privința tratamentelor naturiste, dar despre zăpadă, mărturisesc sincer că n-aș fi căutat niciodată metode de vindecare a bolii.  Sora Maria, părintele Nifon, părintele Simeon, cu toții mi-au împărtășit experiențe proprii, dar aflate și de la alți călugări, prin care zăpada nu le-a adus viroze, ci mai degrabă vindecare.

Cine ar fi crezut că zăpada poate ameliora reumatismul?
Maica Serafima de la Mănăstirea Bistrița, dar și alte maici din Bucovina, mi-au povestit despre un preot german, Sebastien Kneipp, renumit pentru tratamentele naturiste cu apă, care recomandă atât bolnavilor cu probleme circulatorii, dar şi oamenilor perfect sănătoşi mersul desculţ prin rouă şi prin zăpadă. Acesta prescrie zăpada ca mijloc de vindecare şi revitalizare a întregului organism, dar şi ca măsură profilactică pentru cei predispuşi la bolile anotimpurilui rece. Mersul cu tălpile goale prin zăpadă este fabulos, dar acesta nu trebuie să depăşească 1–2 minute. După aceea trebuie să punem în picioare şosete de lână şi să mergem câteva sute de metri, rulând bine talpa pe sol. Prin această metodă, sângele se pune în mişcare. Picioarele se încălzesc foarte tare, transmiţând căldura şi în restul organismului, iar senzaţia imediată este de înviorare totală şi de tonus excelent. Acest exerciţiu trebuie făcut zilnic, mărind progresiv mersul în zăpadă până la 5 minute. Bineînţeles, metoda nu este recomandată persoanelor care sunt deja bolnave, deoarece ar putea agrava afecţiunea. Pentru femei însă, este extrem de benefic, fiind un mijloc sigur de prevenire a cistitelor şi a infecţiilor urinare, anexitelor, artritelor şi reumatismului.  De asemenea, picioarele nu vor mai fi reci, iar crizele de sciatică vor fi mai rare şi mai puţin dureroase. În privinţa cârceilor, dar şi a deranjamentelor digestive ce apar din cauza frigului, acestea vor dispărea cu desăvârşire.

Copiilor frecați cu zăpadă le crește imunitatea
Într-o iarnă extrem de geroasă, părintele Christodulos, care venise de la Sfântul Munte, stătea sub nucul din curtea mănăstirii şi îşi freca mâinile cu zăpadă. În momentul acela n-am înţeles mare lucru, dar seara, la trapeză, ne-a desluşit taina acelui moment. ”Dacă tot aţi ajuns în zăpadă (spunea părintele), încercaţi şi să vă frecaţi mâinile puternic cu ea, nu mai mult de două minute, după care puneţi mănuşi călduroase şi faceţi mişcări ale degetelor şi încheieturilor. Circulaţia la nivelul mâinilor va fi mai bună, nu vor degera, iar dacă aveţi eczeme şi infecţii dermatologice ale degetelor, acestea se vor vindeca mai rapid“. Pe vremuri, copiii erau băgaţi în nămeţi şi frecaţi cu zăpadă pe întregul corp pentru a avea poftă de mâncare şi rezistenţă la boli. Erau înfăşuraţi apoi în pături groase şi aduşi apoi să transpire lângă soba încinsă. De la părintele Christodulos am aflat că prin terapia cu zăpadă se ameliorează şi tulburările psihice, fobiile şi eczemele de la nivelul întregului corp.

 Asociată cu mișcarea, zăpada contribuie la călirea organismului
Zăpada este un factor terapeutic cu efecte extraordinare, considerat de unii chiar un „medicament” special. Îl avem la îndemână, dar nu ştim să profităm de el. Călirea organismului cu ajutorul zăpezii are efecte miraculoase asupra sistemului imunitar. Zăpada este un puternic antiinflamator, calmant, vasoconstrictor şi tonic pentru piele. Zăpada, în asociere cu mişcarea, duce la reglarea circulaţiei periferice şi a ritmului cardiac. După cum se ştie, alternanţa între cald şi rece tonifică pielea, iar apa rezultată din topirea zăpezii, care e, de fapt, apă de ploaie, este indicată pentru întreţinerea pielii şi a părului. Terapia cu apă de zăpadă este în mod cert o ramură a hidroterapiei, o metodă naturistă ce ajută nu numai la vindecarea unor boli, ci şi la prevenirea acestora.

Zăpada le vine de hac atacurilor de panică!
Frecând cu zăpadă proaspăt ninsă, atât fața, cât și palmele, se va simți o căldură cu totul altfel, decât cea obișnuită. Vechii călugări aveau o metodă proprie: își frecau mai întâi fața cu zăpadă, apoi mâinile timp de 2-3 minute, după care își puneau mănuși groase de lână, mișcând alte 4-5 minute degetele și plimbându-se prin zăpadă. În scurt timp, se încălzeau puternic și aveau o inexplicabilă stare de bine. Acest leac îmbunătățește reflexele pe vreme geroasă, previne atacurile de panică, îmbunătățește circulația sangvină și previne apariția degerăturilor.

Mariana Borloveanu


Thursday 30 October 2014

Leacuri mănăstirești: Durerile cervicale cedează la unguentul cu MESTEACĂN

Mesteacănul în toată splendoarea lui, ne impresionează în orice anotimp. La fel şi frunzele şi mugurii săi, se folosesc atât vara cât şi iarna. Pentru obţinerea miraculoasei alifii de mesteacăn se foloseşte de preferinţă un vas de lut, sau, în cel mai rău caz, de porţelan. Ideal este ca la prepararea unguentului să se folosească muguri tineri şi frunze verzi, proaspete.


La o mână de frunze şi una de muguri de mesteacăn, se adaugă 100g unt de casă fără sare. Acestea se pun în straturi subţiri, în vasul de lut sau de porţelan, aşezându-se un rând de frunze, unul de unt, unul de muguri, din nou unul de unt şi tot aşa până când se epuizează cantităţile propuse. Vasul este apoi închis ermetic şi lăsat timp de 24 de ore într-un loc mai cald. După aceea se strecoară totul printr-o sită deasă, se adaugă o linguriţă de pudră de camfor şi se mestecă bine, până la dizolvarea completă a pudrei. Acest unguent calmează majoritatea durerilor reumatice, având un efect deosebit în cazul spondilozei cervicale. Se aplică pe suprafaţa dureroasă numai seara, până la dispariţia durererii. Se poate relua la nevoie şi se păstrează la rece 8-10 luni de zile.

Autor: Mariana Borloveanu  - Din ghidul terapeutic ”Leacuri mănăstirești”

Thursday 5 June 2014

Leacuri mănăstirești: TĂMÂIA

Autor: Mariana Borloveanu

Sfântul Apostol Pavel, în înălţătoarele sale epistole, fiind inspirat de tămâierile din Vechiul Testament, ne învaţă că Mântuitorul S-a dat pe Sine jertfă lui Dumnezeu pentru noi „spre miros de bună mireasmă” (Efeseni 5, 2), iar în Corinteni II 2, 15, vorbind despre Sfinţii Apostoli, spune că ” ei sunt bună mireasmă” a lui Dumnezeu, adică balsam de tămâie. Despre tămâie am aflat multe lucruri interesante, în nenumăratele întâlniri duhovnicești, pe care ani de zile le-am avut cu părintele Pahomie, de la Mănăstirea Cozia.


Însoţeşte toate rugăciunile sfinţilor către Dumnezeu     
  
De câte ori intru pe poarta unei mănăstiri am senzaţia că simt adiere de flori din grădina Raiului, dar, dincolo de acest balsam, la intrarea în biserică, o altă mireasmă mă învăluie în binecuvântat parfum de tămâie. N-am să uit niciodată o trăire pe care am avut-o la Mănăstirea Cozia, cu multă vreme în urmă. Era o frumoasă seară din Săptămâna Patimilor şi, după ce am ieşit de la Denie, simţeam că plutesc. În pridvorul mănăstirii m-am oprit pentru binecuvântare la părintele stareţ Gamaleil şi i-am mărturisit ce încărcătură specială simţeam şi ce prospeţime a respiraţiei îmi conferea mirosul acela de brad şi flori de primăvară ce plutea în aer. A zâmbit îngăduitor părintele şi mi-a arătat uşile larg deschise ale bisericii. În clipa aceea m-am simţit ca un copil care tocmai făcuse o poznă şi, retrăgându-mă în chilie, am meditat până noaptea târziu la Apocalipsa Sfântului Ioan Evanghelistul, ce ne dezvăluie imaginea unei Liturghii cereşti, în care tămâia este elementul esenţial ce însoţeşte toate rugăciunile sfinţilor către Dumnezeu: „Şi a venit un alt înger şi a stat la altar, având cădelniţă de aur şi i s-a dat lui tămâie multă, ca s-o aducă, împreună cu rugăciunile tuturor sfinţilor, pe altarul de aur dinaintea tronului. Şi fumul tămâiei s-a suit din mâna îngerului, înaintea lui Dumnezeu, împreună cu rugăciunile sfinţilor” (Apocalipsa 8, 3-4). Şi mai este o cântare ce ne mângâie în suferinţă: „Să se îndrepteze rugăciunea mea ca tămâia înaintea Ta!“ (Psalmul 140, 2).


Magii au adus-o pentru Iisus Mântuitorul

Magii care au venit să se închine la Ierusalim au adus aur, smirnă şi tămâie. Ultima este simbolul rugăciunii de cinstire a lui Dumnezeu. Şi magii care au venit să se închine Fiului lui Dumnezeu I-au adus în dar aur, smirnă şi tămâie: „Şi intrând în casă, L-au văzut pe Prunc împreună cu Maria, mama Sa; şi căzând la pământ, I s-au închinat; şi deschizându-şi vistieriile, I-au adus daruri: aur, tămâie şi smirnă“. (Matei 2, 11). Tămâia a fost folosită din cele mai vechi timpuri în ritualuri religioase, având menirea de a favoriza o respiraţie profundă, calmă, fapt ce induce o stare de spirit ideală pentru rugăciune şi meditaţie. De fapt, aceasta este o răşină obţinută dintr-un arbust (Boswelia sacra) ce creşte în Orientul Mijlociu. Este înalt de aproximativ 3-6 metri şi are florile alburii. Acesta creşte prin crăpăturile stâncilor din munţi sau prin pietrişurile din vecinătatea mării. Prin incizii longitudinale în scoarţă se scurge un lichid lăptos ce, în momentul în care intră în contact cu aerul, se solidifică, formând bucăţi de dimensiuni diferite, de culoare gălbuie.


Scăpaţi de pietrele la rinichi şi la fiere

Pe lângă durerile de cap şi complicaţiile legate de acestea, nebănuite sunt metodele prin care vieţuitorii din mănăstiri îşi tămăduiesc afecţiunile de orice fel. De la părintele Casian de la Mănăstirea Gura Motrului am aflat că un tratament cu tămâie şi ulei de măsline care te scapă pentru totdeauna de pietrele nedorite ce se depun la rinichi sau la fiere. Pentru aceasta va trebui ca timp de 23 de zile să respectaţi următoarea schemă de tratament: În fiecare dimineaţă, pe stomacul gol, veţi urma tratamentul cu tămâie şi ulei de măsline. În prima zi se ia un bob de tămâie şi o lingură cu ulei de măsline. În cea de-a doua se iau două bobiţe şi o lingură cu ulei măsline. Din ziua a treia se iau trei bobiţe de tămâie şi o lingură cu ulei de măsline, apoi patru, cinci, şase... până în ziua a 12-a, când se consumă 12 bobiţe şi trei linguri cu ulei. După 12 zile se continuă tratamentul în ordine descrescătoare: în ziua 13 se iau 11 bobiţe şi trei linguri. În ziua 14 - 10 bobiţe şi două-trei linguri, apoi nouă, opt, şapte... până în ziua 21.După această cură se face pauză de o zi, apoi se beau timp de trei zile câte două căni cu ceai de pelin pe zi (una dimineaţa şi una seara). În timpul tratamentului trebuie să aveţi mare grijă să puneţi tămâia direct pe limbă, fără să atingeţi dantura şi apoi să înghiţiţi uleiul de măsline. După pauza de o zi, pe lângă ceaiul de pelin, mai beţi şi o cană cu suc de lămâie la fiecare masă de prânz.   


Absoarbe cheagurile de sânge şi vindecă vasele sparte ale capului

Vestitul vindecător de la Mănăstirea Dervent, părintele Elefterie, pe lângă cunoscuta călcătură monahală, mai avea şi alte leacuri, printre care şi tratamentul cu tămâie şi miere împotriva durerilor de cap. Pe o piele de miel sau de oaie, proaspăt jupuită, întindea miere de albine lichidă şi tămâie foarte bine pisată. Punea pe capul bolnavului blana şi o ţinea până când mierea se usca. Astfel cu acest tratament, părintele Elefterie vindeca durerile de cap, dar şi sechelele loviturilor, inclusiv vasele sparte şi cheagurile de sânge ce, în urma aplicării acestui tratament, se trăgeau şi dispăreau.

…continuarea în volumul  ”LEACURI MĂNĂSTIREȘTI


Monday 12 May 2014

Leacuri mănăstirești: LUCERNA energizează organismul și subțiază sângele

Autor: Mariana Borloveanu

Tămăduitorii tradiţionali  din China, recomandau lucerna în majoritatea afecţiunilor şi asta pentru că, înainte de toate, era considerată: ” cel mai puternic fortifiant al sistemului imunitar, echilibrând capacitatea fizică a organismului ”. Și la noi, vechii monahi foloseau ceaiul de lucernă ca leac, datorită clorofilei, nutrienţilor, mineralelor şi vitaminelor pe care această plantă le conţine. Despre efectele miraculoase ale lucernei, care abundă în vitameine B și E, am aflat de la maica Ecaterina de la Iezerul Vâlcii, când într-o seară, înainte de a porni spre un loc de rugăciune din pustie, maica mi-a pregătit un sandwich cu pâine pustnicească și germeni de lucernă.


Planta înmagazinează o cantitate foarte mare de clorofilă, motiv pentru care, acest remediu este recomandat în tratarea afecţiunilor hematologice şi în stagnarea evoluţiei varicelor esofagiene. De asemenea, vitaminele B6, E şi D, precum şi calciul, magneziul, fosforul şi potasiul conţinute de lucernă ajută la întărirea sistemului osos, dar şi la fortifierea imunităţii. Frunzele şi florile de lucernă se pot mânca zilnic, sub formă de salată, la care se adaugă doar ulei de măsline şi lămâie, după gust. Efectele se văd după o lună de zile.


Germenii de lucernă subţiază sângele

Dacă la început tămăduitorii recomandau consumul frunzelor proaspete de lucernă, cu timpul au găsit o altă modalitate de a se folosi de binefacerile acestei plante şi anume consumarea în stare proaspătă a germenilor. În perioada de iarnă, seminţele germinate de lucernă sunt un deliciu, dar şi un remediu naturist foarte benefic, ajutând la subţierea sângelui şi la o bună circulaţie periferică. Într-un borcan de 800ml se pun 5 linguri cu seminţe de lucernă, după ce în prealabil au fost bine spălate şi se acoperă cu apă. Se acoperă borcanul cu un tifon şi se lasă la temperatura camerei timp de patru zile şi patru nopţi. În tot acest timp, la fiecare12 ore, se scurge apa din borcan şi se spală seminţele, adăugându-se din nou apă proaspătă ( cam un 100ml) şi se acoperă totul. După primele două zile, borcanul se înclină şi se aşează cu gura în jos, pe o farfurie, astfel încât surplusul de apă să se poată scurge prin tifon. În cea de-a treia zi se vor observa seminţele încolţite şi se vor mai lăsa încă 24 de ore la lumină şi căldură, astfel încât să avem în borcan germenii de lucernă înverziţi. Se scot apoi din borcanul în care au germinat şi se clătesc sub un jet de apă rece. Se mănâncă totul pe parcursul unei zile.

…continuarea în volumul  ”LEACURI MĂNĂSTIREȘTI






Friday 2 May 2014

Leacuri mănăstirești: DETOXIFIEREA NATURISTĂ,mai eficientă decât medicamentele

Autor: Mariana Borloveanu

Pentru călugării care trăiesc în mănăstiri ce se află în locuri izolate, un lucru de mare preț este menținerea unei sănătăți care să le permită viețuirea într-o astfel de lume. În primăvara anului 2004, pe când mă aflam într-un pelerinaj în Grecia, am cunoscut-o pe stavrofora Evghenia de la Mănăstirea Kato Xenia. La cei 78 de ani, maica parcurgea zece-paisprezece km zilnic, culegându-și ea însăși ierburi de leac. Și pentru că ne-am întâlnit într-un anotimp propice purificării organismului, mi-a destăinuit câteva dintre metodele de detoxifiere, pe care maicile le practică de sute de ani. Leacurile cu ceaiuri, asociate cu macerate din fructe şi legume detoxifiază și energizeză, ajutând la eliminarea masivă a deşeurilor, iar un tratament eficient ne scapă de tulburări digestive, renale şi hepatice dintre cele mai grave. Maica Evghenia spunea că: ” Leacul vine întotdeauna pe aripi de înger și nu se poate ajunge la o desăvârșită vindecare, dacă nu i-l dai trupului și sufletului în cele patru posturi mari ale anului”.


6 ceaiuri elimină masiv toxinele din organism

Detoxifierea organismului se face periodic, de preferinţă în cele patru posturi mari ale anului : Naşterea Domnului, Învierea Domnului, Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel, Adormirea Maicii Domnului. Perioadele de post reprezintă ocazii foarte bune pentru detoxifierea organismului, ajutaţi fiind şi de puterea rugăciunii. După cum bine ştim, acumularea în exces a rezi­duurilor în anumite organe ale corpului, dar şi în sânge afectează funcţionarea nor­mală a sistemului limfatic, ceea ce face ca toxinele să fie acumulate de la nivelul pielii, până la ficat sau splină, determinând apariţia eczemelor  şi afecţiuni hepatosplenice severe. O cură cu ceaiuri din plante elimină toxinele şi redau sănătatea organismului. Acestea se vor administra, după cum urmează: În prima zi se beau trei căni cu ceai verde, înaintea meselor principale; a doua zi, înaintea micului dejun se bea o cană cu ceai de urzică, urmând ca după mesele de prânz şi seară să se mai bea câte o cană din acelaşi ceai; în ziua a treia se bea un litru de ceai de muşeţel, pe parcursul întregii zile; în cea de-a patra zi, la orele 08,00 şi 16,00 se bea câte o cană cu ceai de ciulinul laptelui, iar la orele 12,00 şi 20,00, câte o cană cu ceai de trei fraţi pătaţi; în ziua a cincea se va bea dimineaţa o cană cu ceai de ciulinul laptelui, iar între orele 10,00 şi 20,00 se va bea un litru de ceai de soc, cu înghiţituri mici. Aceste ceaiuri, consumate pe parcursul a cinci zile elimină masiv toxinele, regenerează ficatul şi accelerează funcţiile de detoxifere ale acestuia. În cele cinci zile de tratament nu se vor consuma prăjeli, dulciuri, carne sau alcool.



Cel mai bun detoxifiant pentru persoanele vârstnice

Pentru absorbţia gazelor şi a substanţelor toxice acumulate sau rezultate în urma metabolismului, există un remediu naturist, care grăbeşte eliminarea toxinelor din organism. Pentru aceasta avem nevoie de:  ½ kg ţelină, ½ kg sfeclă roşie, ½ kg morcovi, ½ kg mere, ½ kg miez de nucă, ½ kg miere de albine, zeama de la 4 lămâi,1 litru vin alb de ţară. Se spală bine fructele şi legumele,se taie în bucăţi mici şi se trec prin blender, după care se toarnă peste ele zeama de lămâie şi vinul alb. Se amestecă totul cu o lingură de lemn, până la omogenizarea completă, apoi se păstrează într-un vas închis ermetic, la frigider, timp de o săptămână. După aceea se vor administra câte două linguri din acest amestec, înaintea celor trei mese principale, până la terminarea întregii cantităţi. Acest tratament se poate face din trei în trei luni şi ajută la detoxifierea și energizarea persoanelor de vârsta a treia.

...continuarea în volumul  ”LEACURI MĂNĂSTIREȘTI







Tuesday 11 March 2014

Interviu cu monahul Valerian Pâslaru de la Schitul Pătrunsa

„Tot neamul meu a fost marcat de puterea Sfintei Cruci“
Autor: Mariana Borloveanu


În inima pustiei, în general, oamenii vorbesc puţin, uneori deloc. Cei care se nevoiesc în aceste locuri au o lume a tăcerii, numai de ei ştiută, iar monahii par că au coborât din Pateric. Nu poate fi nimic mai frumos decât să te laşi învăluit de razele blânde ale unui răsărit ce coboară lin peste cărarea nefiresc de îngustă, care prin prospeţimea cu miros de primăvară a pădurii îţi poartă paşii spre colţul de rai al sihaştrilor de la Schitul Pătrunsa. Aici, în această lume a desăvârşitei rugăciuni, l-am întâlnit pe monahul Valerian Pâslaru, cel care se nevoieşte în post şi rugăciune într-o chilie din inima munţilor, între stâncile înalte care parcă sprijină cerul şi care a acceptat să acorde primul său interviu de la intrarea în monahism. Fiecare întâlnire cu acest pustnic este ca un balsam, fiecare cuvânt, un leac de preţ pentru păcatele ştiute şi neştiute. Şi pentru că orice vindecare vine numai de la Dumnezeu, înainte de toate, trebuie să înţelegem de unde vine puterea rugăciunii.

Ştiu că de-o vreme vă nevoiţi în sihăstria cu rânduială atonită de la Pătrunsa, aş putea spune, în inima pustiei. Care este starea care vă eliberează? Dar cea care vă acoperă în faţa vicisitudinilor inerente vieţii de pustie?

Rugăciunea în pustie este o oglindă a ta perfectă. Nu există pas pe care să-l faci fără să-ţi dai seama dacă l-ai făcut bine sau rău, deci este o confruntare directă. În obşte, aceasta te-acoperă, şi cele şapte Laude, rugăciunile fraţilor te-acoperă, dacă tu eşti nevolnic. În pustie, te-ntâlneşti cu tine însuţi, fără cruţare, aici nu mai există acoperire. Există acoperirea duhovnicului, dar care este cu totul alta, ea te-mpinge la luptă, la descoperirea ta. În pustie nu te poţi lăsa pe tânjeală nici măcar o clipă.


Nu v-aţi simţit copleşit de păcate, acolo... în pustie?

Cum să nu, tot timpul, dar nu copleşit... Dumnezeu ţi le-arată, îţi vezi toate păcatele şi-atunci există pericolul de a te zdrobi. Cea mai mare înşelare la pustie, cred eu, este această trufie de a fi la pustie: uite, domâne, eu sunt pustnic, eu stau aicea - mândria aceasta! Vrăjmaşul poate să-ţi creeze şi o stare de linişte falsă şi asta tocmai pentru a te umple de mândrie. Asta până la un moment dat, când te va ataca brusc şi te va izbi cu toată puterea. Sau, păzească Dumnezeu, să începi să vezi cine ştie ce minuni, să ai impresia că ai trăiri speciale. Încă o dată: pustia te pune faţă-n faţă cu tine însuţi, cu ceea ce eşti, cu neputinţele tale, cu neştiinţa ta, cu absenţa lui Dumnezeu, şi nu pentru că Dumnezeu ar fi depărtat de tine, ci pentru că tu te-ndepărtezi de El.

Cum simţiţi puterea rugăciunii de la miezul nopţii la pustie, faţă de rugăciunea pe care o faceţi cu obştea?

La pustie îţi trebuie o trezvie mult mai mare pentru că eşti singur, acolo tu eşti preotul, tu eşti conducătorul stranei, totul se face de unul singur. Acolo trezvia trebuie să o ţii aprinsă tot timpul, pentru că gândurile vin cu nemiluita, în încercarea de a te sustrage, vin gânduri, zgomote, frica ta lăuntrică faţă de întuneric, de animale, de tot ceea ce te înconjoară. Astea sunt frici aiurea! Dumnezeu şi când te pedepseşte, în pedeapsa Lui simţi o bucurie, pentru că nu este nimic altceva decât o eliberare. În pedeapsa lui Dumnezeu simţi o eliberare de păcatul acela, o îndreptare şi-atunci nu ai cum să te simţi rău. Este acea bucurie pe care noi nu o înţelegem, a mucenicilor, care erau chinuiţi în numele lui Hristos, trecând prin nişte dureri cumplite, li se smulgea carnea de pe oase, apoi era ruptă bucată cu bucată, dureri de neimaginat…

Dacă mi se-ntâmplă ceva rău, este numai din cauza păcatelor mele
Cum aţi perceput mângâierea duhovnicească în lume, pe când vă mărturiseaţi la părintele Paul Mărăcine şi cum a fost întâlnirea cu părintele Ghelasie Isihastul?

Ca lângă marii duhovnici! Părintele Paul Mărăcine m-a învăţat primii paşi spre cele sfinte, cu blândeţe, cu multă răbdare, m-a ajutat să nu rătăcesc drumul, pe când părintele Ghelasie era foarte aspru, dar în acelaşi timp foarte alinător. De la el mi-am însuşit temeinicia trăirii monahale. Nici unul nu îţi îngăduia să greşeşti sau să te-nmoi, dar îţi acoperea toate greşelile tale, pe care te punea să le plăteşti. În primul rând, dacă ar fi un lucru pentru care să-I mulţumesc lui Dumnezeu din adâncul sufletului, Îi mulţumesc pentru faptul că mi-a îngăduit să trăiesc lângă aceşti desăvârşiţi duhovnici. De la ei am învăţat să-mi dau seama că tot ceea ce mi se-ntâmplă, mi se-ntâmplă datorită mie, bun sau rău, şi că nu pot să acuz pe nimeni de viaţa mea ticăloasă. Dacă mi se-ntâmplă ceva rău, ceva ce nu-mi convine, este numai din cauza păcatelor mele şi mersului meu aiurea, al depărtării mele de poruncile date de Domnul, pe care trebuie să le respectăm, de ieşirea mea din ocolul pe care Dumnezeu mi-l stabileşte ca să fiu liber, desăvârşit liber, chip şi asemănare Lui.

Cum primim ceea ce vine de la Dumnezeu, cu ce stare, cu ce trăire şi cum percepem smerenia, astfel încât rugăciunea şi raţiunea să se întâlnească în lucrarea desăvârşirii harului?

Înainte de toate, trebuie să învăţăm să ne smerim şi să ne considerăm vinovaţi pentru tot ce ni se-ntâmplă, nu să dăm vina pe altcineva. Am învăţat că nici pe draci nu pot să dau vina, pentru că pe draci îi primesc eu. Ei încearcă acolo, dar şi Dumnezeu încearcă, nu-mi spune El tot timpul ce să fac? Şi dracii-mi spun ce să fac şi-atunci e alegerea mea, eu m-am dus de partea dracilor. Ar fi minunat să stăm de partea Domnului, chiar şi când vin ispitele, chiar şi când vine biciuirea lui Dumnezeu, cum spune Sfântul Apostol Pavel: „Fiul meu, nu dispreţui certarea Domnului, nici nu te descuraja, când eşti mustrat de El. Căci pe cine iubeşte, Domnul îl ceartă şi biciuieşte pe tot fiul pe care îl primeşte“ (Evrei 12, 5-6). Adică, îl bagă în focul cel mai aspru, în confruntarea cea mai dură şi asta pentru că Dumnezeu ne ştie capabili, noi nici nu ştim că suntem capabili de această victorie, dar El ne lasă, se dă deoparte, zicem noi, dar El există în noi, forţa Lui există-n noi, înţelegeţi? Harul există, harul lucrează, nu noi, ca şi-n rugăciune. Rugăciunea desăvârşită este a Lui, total, este harul care lucrează în inima ta, dar lucrează independent, nu mai eşti tu. Primele faze ale rugăciunii le coordonezi tu, după aceea, gata! Când rugăciunea în sfârşit ajunge în inimă, când raţiunea ajunge-n inimă, acolo este deja lucrătura harului, nu mai este a ta.

Am vorbit până acum despre trăiri pe care le-aţi avut personal, în obşte, la pustie, lângă ava Ghelasie, înălţătoare clipe! Nu ştiu dacă se cade să amintim un moment mai trist din viaţa dumneavoastră, pe când vă aflaţi încă în lume…

N-a fost trist, soră Mariana, eu spun că Dumnezeu a trimis lucrul acela ca să pot plăti o parte din păcatele grele pe care le-aveam, şi atunci mi-a dat o astfel de trăire. Personal, mie mi-a servit această experienţă extraordinar de mult. De ce? În primul rând, pentru că nu am fugit în faţa primejdiei, am stat să o primesc… (Tace părintele, iar mâna îi lunecă pe metanier.) Doar mi-am înălţat ochii… şi-atunci am văzut crucea de pe bisericuţa „Sfânta Ana“ de la Colţea. Nu am văzut crucea şi-am zis: „Sunt salvat“, nu! A fost ceva fără gând, fără cuvânt. Am văzut crucea şi m-am bucurat enorm, atât! Ceea ce s-a declanşat în fiinţa mea (a urmat un nou moment de tăcere)… nu poate fi redat în cuvinte. Trebuie să vă spun că neamul meu este legat fundamental de Sfânta Cruce. Unul dintre bunici a fost preot, un preot excepţional, care a înălţat nouă biserici, şapte le-a refăcut şi două le-a ridicat de la temelie. Ultima dintre ele a fost ridicată în plină prigoană comunistă, în Craiova, în cartierul muncitoresc Rovine, iar hramul acesteia este „Ziua Crucii“. Bunicul meu preot s-a mutat la Domnul la sărbătoarea Înălţării Sfintei Cruci! Deci a fost mila lui Dumnezeu, au fost rugăciunile lui. Vedeţi, ce minunat! Semnul Sfintei Cruci, puterea Crucii! Şi-atunci, suntem legaţi foarte tare de această Cruce, care m-a salvat… prin bunicul, nu ştiu. Tainele lui Dumnezeu…

Dacă aţi amintit de neamul dumneavoastră, de bunicul preot care a ridicat atâtea biserici, aţi simţit vreodată chemarea către preoţie?

Nu cred. Ţin minte însă foarte bine un episod. Când eram mititel eram foarte milos, adunam tot soiul de animale şi păsări moarte, de toate. Eram la ţară, când am găsit o rândunică moartă şi asta m-a sfâşiat. Am luat patrafirul bunicului, mi l-am pus de gât şi m-am dus în fundul grădinii, unde i-am făcut o înmormântare pe cinste. Bunicul s-a supărat foarte tare pentru că am făcut lucrul acesta, că i-am luat patrafirul, foarte, foarte tare s-a supărat... Mai târziu am aflat că în popor se spune că „cine şi-a pus patrafirul cu nevrednicie şi nu va ajunge preot, Dumnezeu i-l va scoate cu capul“. Ei, într-un fel mi-am pus un jug, am venit la călugărie! Pentru mine preoţia este un lucru extraordinar. Taina Călugăriei mi se pare suprataină şi o învrednicire deosebită, cum spun Sfinţii Părinţi, trecerea peste fire. Toate cele şapte Taine sunt în firea omului, toate. Călugăria este peste fire, este înger în trup. Preotul de mir este preot, are soţie, are copii, trebuie să se ocupe şi de cele lumeşti şi încă foarte atent. Călugăria este altceva, este o desprindere de toate cele lumeşti, şi cele din afară, şi cele dinăuntru.
Unde se adună creştinii, acolo vine puterea lui Dumnezeu
Când ne-am întâlnit întâia oară, mi-aţi mărturisit că v-aţi retras să vă plângeţi păcatele. Şi mai ştiu că vă smeriţi atunci când mirenii vă caută, dar dacă vine un amărât, împovărat de boli, de încercări, de păcate şi vă cere sfatul, ce faceţi?

Trebuie să i-l dai ca unui frate, indiscutabil, pentru că dacă faci ceva pentru el, nu eşti tu cel care faci. Eu mă rog, dar roagă-te şi tu pentru mine, că şi eu sunt la fel, să ne rugăm împreună şi doi amărâţi sigur că o vom îndupleca pe Măicuţa Domnului, pe Mântuitorul şi toate Puterile Cereşti. Unde ne adunăm noi, creştinii, acolo vine puterea lui Dumnezeu, El face, nu fac eu. Şi de-asta, dacă vine cineva la mine, îndrăznesc să primesc această cerere şi să mă rog pentru el. Stau în rugăciune atunci, nu-mi umblă gândurile aiurea, nu există primejdia de a primi de la satana ceva, primesc de la un frate de-al meu rugămintea de a mă ruga pentru el. Şi-atunci, sigur că stai în rugăciune, nu văd nimic deosebit, iar ceea ce este deosebit cu adevărat este numai lucrarea lui Dumnezeu.


Cei care trăiesc în lume, care îşi doresc cu toată fiinţa lor să ajungă la mântuire, cum se pot apropia de Dumnezeu?

Trăind după poruncile lui Dumnezeu, care sunt aceleaşi pentru toată lumea. Dumnezeu n-a spus: astea sunt pentru călugări, astea pentru mireni, nu, poruncile lui Dumnezeu sunt generale, pentru toată lumea. Eu am cunoscut şi aici, şi când eram la Frăsinei mireni care trăiesc exemplar, proptele duhovniceşti pentru călugăraşii care se clatină. Aici sunt mai multe familii care îşi aduc copiii la împărtăşit, copiluţi mici, care urcă dealul, soră Mariana, urcă dealul pe orice fel de vreme! Iarnă, primăvară, vară, nu contează, copiii sunt aduşi la împărtăşit. Este o minune! Când îi vedem ni se umple sufletul de dragoste şi nădejde că Maica Domnului nu ne lasă. Rugăciune şi trezvie, asta ne întăreşte şi ne arată adevărata cale spre mântuire. Dar drumul spre Rai este spinos şi nu este uşor. Poate deveni foarte uşor doar dacă te laşi în voia lui Dumnezeu şi faci ce spune El. Şi-atunci, sigur că tot ceea ce faci, faci numai cu puterea Lui.

După câţi ani de rugăciune spuneţi asta?

Cred că tot dar de la Dumnezeu a fost asta. Cu mult înainte de a intra în monahism, când eram în lume, când profesam şi primeam felicitări pentru vreun rol care-mi ieşea, întotdeauna spuneam că-i dar de la Dumnezeu!


Comentarii

Iti multumesc frate Valeriane







Trimis de Anonim la 

Iti multumesc frate Valeriane, atat cat am putut sa ma desprind de gandurile care ma indeparteaza de esential, atat cat sunt in stare, am incercat sa inteleg si sa intru in starea ta de liniste. Multumesc si tie, Mariana! Cu recunostinta, Iuliana Ciugulea
·        






unde il pot gasi pe parintele Valerian
Trimis de Dinu Sabinel la 
Am fost anul trecut de l-am cautat pe parintele Valerian si nu l-am gasit, unde se poate sa il intalnesc, adica, unde se nevoieste? Poate cu ajutorul lui DUMNEZEU pot sa-l vad si eu anul acesta. Mii de scuze si iertare pentru deranj. Daca se poate sa-mi raspundeti bine ar fi. Doamne ajuta!
·        
Multumim
Trimis de Sauchea Cristian la 
Avem nevoie de oameni din acestia. Ne dau bucurie, nadejde si intarire intru credinta. Multumim. Cristian Sauchea
·        







Să ne rugăm pentru monahul Valerian
Trimis de Pr. Nită Vasile... la 
Am avut fericitul prilej de a-l întâlni în mai multe rânduri la Sfânta Mănăstire Frăsinei. M-a impresionat credinţa sa ,inteligenţa sa ,sacrificiul său;Dragoş Vasile Pâslaru fiind unul dintre marii actori români ,care a renunţat la tot pentru a urma lui Hristos. Să ne rugăm pentru monahul Valerian, ca neprihănit, neosândit şi neîmpiedicat să împlinească desăvârşirea chipului monahicesc. Pr. Niţă Vasile Cristian