Mănăstirea Sfântului Gherasim de la
Iordan păstrează neîntreruptă o tradiţie liturgică veche de aproape 1.500 de
ani. Sfântul Gherasim de la Iordan a zidit această mănăstire împreună cu
călugării nevoitori în secolul V şi a închinat-o Maicii Domnului, spre a fi
aşezământ pentru toţi pustnicii care petreceau şi se rugau prin deşert.
Mănăstirea a fost construită în jurul unei fântâni adânci pentru a arăta
monahilor că apa vieţii pământeşti şi Apa cea Veşnică izvorăsc din Sfânta
Biserică. În jurul mănăstirii există circa 70 de chilii săpate în stâncă în
care mai vieţuiesc şi azi călugări retraşi din obşte. În acest loc au poposit o
vreme şi Sfinţii români Ioan Iacob Hozevitul de la Neamţ şi Cuviosul Iosif de
la Bisericani. Sfântul Gherasim a reuşit să unească sihăstria cu viaţa monahală
de obşte prin rânduiala pe care a lăsat-o acestei mănăstiri.
Unul din aceia a fost
un oarecare Teodosie, cu chipul monah, dar cu obiceiul vrăjitor, ţinînd de
reaua credinţă a lui Eutihie. Acesta, venind în Ierusalim, a tulburat toată
Palestina, amăgind nu numai pe cei simpli, ci pe mulţi sfinţi şi pe împărăteasa
Evdochia, văduva, care fusese soţia împăratului Teodosie cel Tînăr şi care, în
acea vreme, locuia în Ierusalim. Cu ajutorul ei şi al multor monahi
palestinieni înşelaţi de el, au izgonit pe fericitul Iuvenalie, patriarhul
Ierusalimului, de pe scaun, iar Teodosie monahul însuşi a răpit scaunul. Iar
cei ce erau nemişcaţi întru dreapta credinţă, aceia, prin neliniştea ce li se
făcea de mincinosul Teodosie, s-au dus în pustietăţile cele mai dinăuntru: la
început s-a dus Cuviosul Eftimie cel Mare, iar după dînsul şi ceilalţi sfinţi.
Într-acea vreme, s-a
amăgit cu înşelăciunea eretică şi Cuviosul Gherasim. Însă voind Dumnezeu,
degrabă s-a îndreptat, precum scrie despre acesta Chiril al Ierusalimului, în
viaţa Cuviosului Eftimie: "A fost atunci, în pustia Iordanului un
sihastru, care nu de mult venise din Lichia, anume Gherasim, care toate
rînduielile vieţii monahiceşti le trecuse şi bine se nevoise asupra necuratelor
duhuri.
Acela, biruind şi
izgonind pe diavolii cei nevăzuţi, a fost împiedicat şi amăgit de diavolii cei
văzuţi, adică de eretici, căci a căzut în eresul lui Eutihie. Auzind de
Cuviosul Eftimie, de a cărui slavă a faptelor bune se umpluseră urechile
tuturor, a mers la dînsul, fiind el atunci în pustia ce se numeşte Ruva. Văzîndu-l,
mult s-a folosit, sălăşluindu-se împreună cu dînsul multă vreme. Avînd pe
deplin învăţătura dreptei credinţe, a lepădat vătămarea eretică şi s-a întors
la dreapta credinţă, căindu-se foarte mult de înşelăciunea sa de mai
înainte" .
Umbland Sfantul
Gherasim prin pustiul Iordanului, l-a intampinat un leu bolnav, care i-a aratat
piciorul in care intrase un ghimpe mare, incat i se umflase piciorul. Leul se
uita spre staret cu ochi blanzi si, desi nu spunea cuvinte fiind necuvantator,
insa cu chip smerit ruga pe staret sa-l vindece. Staretul, vazandu-l ca
este intr-o nevoie ca aceea, a sezut si, luand piciorul fiarei, a scos spinul.
Apoi curatindu-i rana bine, a invaluit-o cu un petec si i-a dat drumul. Iar
leul, dupa ce s-a vindecat, nu l-a mai parasit pe staret, ci, ca un ucenic,
umbla dupa dansul ori unde se ducea, incat se mira staretul de recunostinta cea
buna a fiarei. De atunci il hranea staretul, dandu-i uneori paine, iar alteori
linte. Parintii aveau in lavra un catar cu care isi aduceau apa de la sfantul
Iordan, pentru trebuinta fratilor. Staretul a poruncit sa dea catarul in seama
leului, sa umble cu el si sa-l pasca pe langa raul Iordanului. Intr-una din
zile, pascand leul pe catar, s-a dus de langa dansul o departare cam mare si a
adormit la soare.
Trecand din Arabia un
om cu camile, a vazut catarul singur fara pastorul lui, si l-a prins si l-a
luat intr-ale sale. Leul desteptandu-se si cautand catarul, nu l-a
gasit; apoi a venit la Sfantul Gherasim trist si mahnit ca pierduse catarul.
Staretul, gandind ca leul a mancat catarul, i-a zis: "Unde este
catarul?" Iar el stand ca omul, tacea, cautand in jos. Staretul i-a zis
iarasi: "Oare l-ai mancat? Bine este cuvantat Domnul, ca nu te vei duce de
aici si tot lucrul care il facea catarul, tu il vei face, slujind la trebuinta
manastireasca!" De atunci, din porunca staretului, pusera deasupra leului
sarcina ce se punea pe catar, adica un vas mare, cu care se aducea apa in
manastire de la Iordan.
No comments:
Post a Comment