Cuvant al Sfantului Teofan Zavoratul
LA TAIEREA CAPULUI INAINTE-MERGATORULUI IOAN
Prin toata viata sa, de la inceput pana la sfarsit, Sfantul
Inainte-Mergator le da tuturor lectii bune
“Sfantul
Ioan, Inainte-Mergatorul Domnului, este cel dintai model de viata calugareasca.
Asa il si socoteau primii asceti crestini si se imbarbatau in chip deosebit cu
pilda lui in ostenelile sihastresti. De la el invatau insingurarea, fiindca el
din copilarie a petrecut in pustie. De la el invatau postirea, pentru ca el se
hranea cu plantele peste care dadea intamplator in pustie. De la el invatau
simplitatea in imbracaminte pentru ca haina lui era din peri de camila si era
incins cu cingatoare din piele. De la el invatau necasatorirea, lepadarea de
sine, smerenia, devotamentul fata de Dumnezeu, necrutarea propriei vieti, spre
mantuirea proprie si a altora – virtutile ale caror trasaturi sunt atat de
vadite in viata lui.
Ca
inainte-mergator al harului celui nou, ca propovaduitor al pocaintei, ca
aratator al randuielilor dupa care ajunge omul sa placa lui Dumnezeu si calauza
catre Hristos, el le este insa model si indrumator tuturor crestinilor in viata
mantuitoare. Toate varstele, toate
clasele sociale si toate felurile de meserii vor gasi destul spre zidire fie in
faptele lui, fie in feluritele imprejurari ale vietii lui Acum praznuim Taierea
capului Inainte-Mergatorului Ioan – sfarsitul si cununa vietii lui. Sa strabatem, deci, cu pomenirea aceasta viata
incepand de la zamislire si pana la moarte, asa incat prin aceasta sa implinim
datoria cinstiririi lui pline de evlavie si totodata sa dam fiecaruia putinta
de a lua din viata lui cele de priinta si trebuinta, ca sa traga invatatura si
sa-i urmeze.
De la prima privire, viata
Inainte-Mergatorului Domnului va parea de neurmat prin inaltimea sa si prin
caracterul exceptional al situatiei sale. Ales din pantecele mamei, marturisindu-L pe Hristos Domnul si
dand cinstire Preacuratei Stapane inca din pantece, silit la scurta vreme dupa
nastere sa se ascunda in pustie, crescut acolo – bineinteles, nu fara
acoperamantul si ingrijirea de Sus, potrivit menirii sale -, chemat de acolo
printr-un osebit glas de Sus la lucrarea pregatirii oamenilor pentru
intampinarea Domnului, catehizand cu propovaduirea vaile Iordanului, atragand
la sine si invatand cete intregi de rataciti si aratandu-le tuturor calea
mantuirii in Domnul – Mielul injunghiat de la intemeierea lumii, botezandu-L pe acest Miel-Mantuitor si la
scurta vreme dupa aceea, ca unul care si-a savarsit deja lucrarea, a fost inchis in
temnita pentru darea in vileag fara teama a nedreptatii – din rautatea unei
femei pe de o parte si dintr-o slabiciune ca de femeie pe de alta -, isi
incheie aici alergarea prin sfarsitul mucenicesc, la porunca stapanitorului
care-si pierduse cu totul chibzuinta in focul poftei aprinse de miscarile
dansului la ospat.
„Ce poate fi urmat aici”, vor spune unii, „si ce sa
invatam de acolo noi, neputinciosii?” Patrundeti insa mai adanc, si veti afla!
Sfantul
Ioan Inainte-Mergatorul este ales din pantecele maicii sale. Zamislirea lui
este prevestita, viitoarea lui slujire e dinainte aratata, ca si slava ce-l
asteapta in imparatia harului. Iata trasatura ce pare cel mai departe de noi si
care, totusi, este cea mai apropiata. Nu va mirati daca voi spune ca noi toti,
crestinii, suntem alesi din pantecele maicii noastre, ca ni s-a prevestit si
menirea noastra, si slava ce ne asteapta. Apostolul Pavel spune ca Dumnezeu ne-a ales pe noi in Hristos
Iisus inca mai inainte de intemeierea lumii, ca sa fim sfinti si fara
de prihana inaintea Lui intru dragoste, si prin aceasta sa fim
mostenitori ai vietii vesnice(Efes. 1, 4; 4, 16).
Faptul ca ne-am nascut din parinti crestini si
indata ne-am facut si noi crestini prin botez este cea dintai mila a lui
Dumnezeu fata de noi - alegerea
noastra pentru a fi partasi ai harului lui Hristos si ai bunurilor celor
vesnice ce ne sunt pregatite. Iata cum ne asemanam Sfantului Ioan prin alegere! Sa ravnim,
deci, a ne asemana lui si indreptatind aceasta alegere. El s-a vadit a fi chiar asa cum a
fost ales sa fie. Sa aratam si noi asa cum am fost alesi sa fim.Scopul alegerii il cunoasteti si stiti cum sa
ajungeti la el. Eu numai va poftesc folosind cuvintele Apostolului: Siliti-va,
fratilor, sa faceti temeinica chemarea si alegerea voastra (II Petr. 1, 10).
Sfantul
Ioan Inainte-Mergatorul se insingureaza in pustie ca sa se pregateasca pentru
slujirea sa. Iata o lectie pentru noi, parinti si educatori! Veti spune: „Dar
ce, trebuie sa mergem si noi in pustie cu copiii nostri?!” Nu, nu in pustie
trebuie sa plecati, ci trebuie neaparat sa va desprindeti de toate obiceiurile
potrivnice crestinismului si sa va departati copiii de inraurirea lor cea
vatamatoare, caci si pe Sfantul Ioan purtarea de grija
dumnezeiasca l-a departat in pustie, cu scopul ca acolo sa creasca desavarsit
in noile principii si randuieli, fara amestecul vechilor randuieli iudaice. Pruncul crestin
primeste prin botez samanta vietii celei noi, harice. Duhul lumii si
obiceiurile ei sunt cu totul potrivnice vietii acesteia. Indepartati, deci, de
ele pruncul nou-botezat asa incat acest duh si aceste obiceiuri sa nu inabuse
in el, ca niste maracini si ciulini, mladita vietii noi. Daca veti face asa, aceasta va fi pentru el
pustie. Si sa-l tineti in ea pana cand se va intari si va ajunge
in stare sa iasa la lucreze potrivit menirii sale, tineti-l sub inraurirea
haricului mediu bisericesc, care-i de acelasi neam cu mladita vietii pruncului
crestin. Sa nu auda si sa nu
stie alte cantari afara de cantarile crestinesti. Sa nu vada si apoi sa nu isi
inchipuie alte chipuri si privelisti decat cele bisericesti. Sa nu stie de alte
biografii afara de Vietile Sfintilor, sa nu cunoasca alte locuri de vizitat in
afara bisericii, alte cuvantari in afara celor ce slujesc spre zidire, si asa
mai departe. Dupa ce a fost educat in mediul acesta, dupa aceea
chiar si cand va purcede la lucrare va lucra nu altfel decat in acelasi duh si,
prin urmare, in chip potrivit alegerii sale.
Dupa
ce a crescut si s-a pregatit, Inainte-Mergatorul este chemat la lucrarea sa printr-un
osebit glas de Sus. Este auzit glasul acesta, oare, si de catre crestini atunci
cand ei purced la viata faptuitoare? El trebuie sa fie auzit, si cei ce iau aminte la sinesi, care
purced cu frica de Dumnezeu la slujirea lor, il vor auzi, fara indoiala. Felul
de viata si felul indeletnicirilor noastre ne este hotarat in cea mai mare
parte prin nastere. Dar daca nasterea este de la Domnul, glasul ei nu este oare
glasul lui Dumnezeu? De altfel, si dupa aceea multe raman la alegerea noastra,
pentru care ne trebuie indrumare de nadejde, pe care nu avem de unde s-o
asteptam, daca nu de Sus. De noi depinde daca vom ramane in viata cetateneasca
si de familie sau ne vom retrage din lume. Daca vom alege retragerea din lume,
iarasi, de noi depinde ce manastire vom alege si in ce tara: la miazanoapte sau
la miazazi, pe Athos sau in Palestina si asa mai departe.Cand te apuci sa
alegi, iau nastere sovaieli tulburatoare si dureroase pentru inima, si tocmai aici
face trebuinta un glas de Sus. Tu insa cauta, ia aminte, si il vei
auzi! Daca e sa alegi viata
cetateneasca si de familie, aici toti trebuie sa-si aleaga tovarasa de viata,
felul indeletnicirilor si locul lor, meseria, negotul, slujba, legaturile si celelalte
laturi de tot felul ale vietii obisnuite, care alcatuiesc intocmirea ei
neaparat trebuincioasa. Multe sunt
lasate la alegerea noastra, insa se stie ca cea mai buna alegere este cel care
impreuna-glasuieste cu voia lui Dumnezeu, atunci cand omul alege ceea ce-I
place Lui, altfel spus ceea ce vrea El. Dar cum sa ajungi la asta daca nu primesti glas de Sus?! Si
iarasi zic: cauta, ia aminte, si vei auzi.Eu nu pot arata cum
anume, pentru ca fiecare trebuie sa auda glasul acesta in felul aparte ce i se
potriveste; voi spune insa ca cei cu luare-aminte, care sunt plini de frica lui
Dumnezeu, primesc semne de Sus, sunt calauziti de ele si alearga pe calea
vietii preabinecuvantate, in pofida faptului ca uneori se afla in imprejurari
cat se poate de neprielnice.
Chemat
la lucrare, Sfantul Ioan Inainte-Mergatorul o savarseste cu toata
osardia, necrutandu-si viata, nepartinind si nedorind sa fie pe placul
oamenilor nelasandu-se clintit de indoiala. Aceasta lectie este simpla si toti, chiar fara sa vrea, o
indeplinesc, desi poate ca nu intru totul desavarsit. Dupa ce ti-ai ales felul
de viata, lucrarea ori slujba, ia seama sa lucrezi in tot ce tine de ea cu
constiinta nepatata, asa cum cere legea lui Dumnezeu, legea constiintei,
legeavietii si cea civila; nu fa strambatati
nici in lucrurile mici, nici in cele mari, ci sa umbli drept. Esti servitor?
Slujeste asa cum trebuie. Esti meserias? Fa-ti constiincios meseria. Esti
negustor? Negutatoreste dupa dreptate. Esti functionar? Fa-ti datoria asa cum
ti s-a aratat, si asa mai departe, in toate urmarind binele aproapelui si slava
lui Dumnezeu. Asta arata si Sfantul
Ioan cand da povete deosebite pentru oamenii de tot felul. Cand s-a adunat
poporul in jurul lui si il intreba ce sa faca, el raspundea: cel ce are
doua haine sa dea celui ce nu are, si cel ce are bucate sa
faca asemenea (Lc.
3, 11), altfel spus “ajutati-va intre voi care cu ce puteti”. Il intrebau vamesii ce sa faca, si el le
spunea – iar prin ei si tuturor celor ce iau asupra-si slujiri care tin de
ocarmuire: sa nu faceti nimic mai mult peste ce va este randuit (Lc. 3, 13). Intrebau ostasii, iar el le
poruncea: sa nu asupriti pe nimeni… si sa fiti multumiti cu
leafa voastra (Lc. 3, 14), si asa mai departe. Fara indoiala, orice indatorire
si orice fel tagma si slujire primea de la el lectia potrivita, care arata ca in fiecare
dintre ei este un fel de a lucra cerut de Dumnezeu si bineplacut Lui. Lamureste-ti asta in lumina cuvantului
dumnezeiesc si niciodata sa nu te abati de la el cu lucrul.
Pentru mustrarea neinfricata a nedreptatii,
Sfantul Ioan este inchis in temnita si acolo este descapatanat prin rautacioasa
amagire femeiasca din vremea ospatului si a dansurilor care-i facusera pe toti
sa-si iasa din minti. Pentru aceasta, el a fost proslavit in Cer si
este slavit in toata lumea crestineasca de pe pamant, iar cei vinovati pentru
moartea lui si aici au fost pedepsiti (au fost trimisi in surghiun, unde au trait in
saracie si au avut parte de o moarte nenorocita), si in cealalta viata vor suferi,
bineinteles, vesnic. Asadar, oricare
ar fi clasa ta sociala, meseria, felul de viata, nu te teme atunci cand,
facandu-ti treaba cu constiinta impacata, te vei lovi de
piedici, necazuri, stramtorari, pierderi si chiar iti vei pune viata in
primejdie. Rautatea n-are decat sa triumfe peste un Ochi care vede toate si
este o dreapta rasplatire a fiecaruia pentru faptele sale. Aceasta viata este
scurta, si pierderile ei tot scurte sunt, pe cand cealalta viata e nesfarsita. A dobandi vesnica odihna printr-o pierdere
mica si de scurta vreme – ce schimb slavit si ce atragatoare agonisita! Patimirile
vremii de acum nu sunt vrednice de slava ce ni se va descoperi (Rom. 8, 18), spune Apostolul. Iar cat
priveste faptul ca cei ce vor sa traiasca in buna credinta vor fi
prigoniti, aceasta e o lege a vietii de aici, in mijlocul lumii nedrepte. Si Domnul a patimit, si toti Apostolii, si
toti Sfintii, intr-o masura sau alta.
De aceea si noi, avand imprejurul
nostru atata nor de marturii, sa lepadam oricepovara si pacatul ce grabnic
ne impresoara si sa alergam cu staruinta in lupta carene sta inainte, cu
ochii atintiti asupra lui Iisus, incepatorul si plinitorul credintei (Evr.
12, 1-2).
Iata
trasaturile din viata Sfantului Ioan pe care trebuie sa le urmam. Sa ia fiecare ce
i se potriveste mai bine si sa aplice in viata sa. Doar prin aceasta vom arata
cinstire adevarata Sfantului Inainte-Mergator, placuta lui si lui Dumnezeu, iar
pentru noi mantuitoare. Neincetat sa rasune in
inima voastra acest cuvant al lui: tot pomul care nu face roada buna se taie si
se arunca in foc (Mt. 3, 10). Sa facem roade vrednice de pocainta, si de
legamintele pe care le-am facut, si de numele ce-l purtam, si sa ne invrednicim
de bunatatile fagaduite noua, cu harul lui Dumnezeu, Cel in Treime inchinat, a
Caruia este slava in veci. Amin”.
Sf. Teofan Zăvorâtul - Predici
No comments:
Post a Comment