Thursday 18 July 2019

Părintele ARSENIE PAPACIOC:


La mormântul meu dacă veniţi, vă spun: Iubiţi-vă!
Vară de vară, la jumătatea lunii iulie, am o întâlnire de la care până acum nu am lipsit niciodată. Cu părintele Arsenie Papacioc nu-ți poți permite să rămâi ”căldicel”, atâta vreme cât el însuși ne sfătuia să avem întotdeauna acea stare de prezență, fără de care, nu suntem noi. De opt ani, vară de vară, mă întorc la mormântul său, cu bucuriile și tristețile care s-au mai adunat între timp și simt cum duhovnicul sufletului meu, mă mângâie, mă iubește, mă ceartă și-ntotdeauna mă iartă! Sfințenia duhovnicului de la malul mării, este întregită de mărturiile ierarhului de la Tomis și ale starețului de la Mănăstirea Sfântul Ioan Casian.

Privirea părintelui Arsenie mi-a limpezit viața

Ajungând la Mănăstirea Techirghiol, după ce treci pe lângă bisericuța mică de lemn, te întâmpină chilia devenită muzeu a părintelui, după care, oprindu-te fie şi pentru o clipă la mormântul permanentei privegheri, asculţi mărturiile care parcă nu se mai termină, ale celor care şi astăzi sunt mângâiaţi de părintele tuturor celor necăjiţi. Atingând patrafirul întins pe patul din chilia părintelui, am trăit senzaţia că binecuvântarea duhovnicului mi-a atins tâmplele. Fiecare icoană, fiecare obiect din încăpere miroase a mir şi te îndeamnă la rugăciune. Într-o vitrină sunt rânduite cu grijă obiecte dragi care i-au aparţinut părintelui Arsenie, iar pacea care dăinuie în fiece colţişor din acestui inedit univers este unică. Această pace a sufletului s-a conturat în timp și a rămas aici întru veșnicie, dincolo de cuvintele de folos, pe care părintele Arsenie ni le-a dăruit cu atâta dragoste.
Cu două săptămâni înainte ca părintele să treacă la Domnul, pe când mă aflam în chilia sfinției sale, printre cuvintele de învăţătură care curgeau lin în şoaptele unei ploi calde de vară, un dangăt de clopot a căzut peste cuvintele pline de duh şi cu un glas pe care nu-l mai auzisem parcă niciodată, părintele mi-a spus pe un ton ferm: "Auzi! Cheamă viii, plânge morţii, împrăştie viforele!", şi asta până când ne întâlnim cu marea trecere, de la moarte la viaţă. Viaţa nu este cea de pe pământ, nu ne jucăm, viaţa abia după moarte începe, precum o veşnicie. E o mare greşeală să te temi de moarte. Asta e veşnicia. Mori în câteva secunde, ca mai târziu să cunoşti bucuria care te renaşte. Acum. Totdeauna. Acum. Să ştii să mori, că sigur vei învia în fiecare zi. Există o morală, există un dar ascuns care nu te lasă să afunzi în noroi înţelepciunea pe care ţi-a dat-o Dumnezeu."
Celor care intrau în chilia părintelui, li se deschidea întotdeauna aceeaşi perspectivă a rugăciunii, încununată de cuvinte de duh. Acolo, în chilia duhovnicului de la malul mării, am învățat eu însămi iubirea față de aproapele și mi-am limpezit viața mistuită de semne de-ntrebare.


IPS Teodosie: ”Nimeni nu m-a întărit atât de mult ca părintele Arsenie”

„Părintele Arsenie a rămas în conştiinţa noastră atât de apropiat, fiind şi un părinte al Dobrogei. A iubit atât de mult acest ţinut! El n-a trăit în Dobrogea c-a vrut sfinţia sa. Aici a fost chemat. Dumnezeu l-a ridicat şi l-a purtat prin atâtea necazuri în viaţă care nu l-au biruit. Şi ieşind întărit şi înţelepţit din ele, a venit pe tărâmul Dobrogei, nu întâmplător, ci din rânduială dumnezeiască, să ne înţelepţească şi pe noi. A fost în multe părţi ale ţării înainte. Unde se ducea, creştinii mergeau după el. Erau vremurile acelea tulburi. Era urmărit. La urmă a venit aici, într-un loc smerit. Aici, în pământul apostolic al Dobrogei, s-a simţit, de fapt, cel mai bine. Aici a cugetat, aici s-a rugat, aici a povăţuit, în locul acesta sfânt, pământ apostolic, pământ al jertfelor, al rugăciunilor, al tuturor puterilor duhovnceşti ale înaintaşilor noştri. Nimeni nu m-a întărit atât de mult, de când am venit aici, în Dobrogea, ca părintele Arsenie. De aceea eu îi sunt atât de îndatorat şi recunoscător“.


Pr. Iustin: ”Plecam de acolo cu sute de aripi, să tot zbor…”

Părintele Iustin Petre, starețul Mănăstirii Sfântul Ioan Casian, a fost ucenicul Părintelui Arsenie Papacioc. A învățat urcușul duhovnicesc și s-a format ca monah, sub oblăduirea marelui duhovnic. Multe dintre mărturiile acelor ani am ascultat până târziu în noapte, în pridvorul pustiei de la Casian. Emoționat peste măsură, părintele Iustin și-a adunat cu greu cuvintele, pentru ca în scurt timp să curgă mărturii tulburătoare:” Părintelui Arsenie Papacioc îi plăceau foarte mult provocările. De-ndată ce intrai în chilia lui, nu te lăsa prea mult timp să-ți tragi sufletul și parcă-l aud: ”haideți, atacați! N-avem timp de pierdut! Întrebați! Un om îl cunoști după întrebări! Arsenie, acum să te văd cum o scoți la capăt!” Introducerea aceasta devenise un fel de leit-motiv. Avea o plăcere deosebită să discute despre orice, ore în șir, cu o înflăcărare debordantă. Când începea să vorbească uita cu desăvârșire de anii grei pe care îi ducea în spate. Se transfigura realmente la față. Ochii îi străluceau, mâna împletea gesturi tandre prin aer, și, din când în când, închidea ștrengărește un ochi cu conotație de ghilimele: ”știți voi, de fapt, cum stau lucrurile!” De la Sfânta Scriptură, din care cita versete întregi, la Sfinții Părinți, istorie, amintiri, noutăți, trecea cu o ușurătate socratică. De la tonurile cele mai grave, la snoave atât de nostime că se inunda chilia sfântă de râsete zglobii, nevinovate. O minte brici aș spune, care sfida bătrânețea. O luciditate pe care ar fi invidiat-o orice tânăr. De altfel, lângă părintele Arsenie am înțeles că tinerețea nu are vârstă. N-aveam întrebări câte răspunsuri ne-ar fi dat. Și, invariabil, termina cu gândul la moarte: ”Dacă tinerețea ar ști și bătrânețea ar putea! Timpul este un dar neprețuit! Am stat la căpătâiul multor muribunzi și toți ar fi vrut să mai trăiască o zi! Dragii mei, moartea nu vine să-ți facă o cafea, moartea vine să te ia! Și-atunci vei fi întrebat: tu ce-ai făcut cu darul pe care l-ai primit: timpul!” O întâlnire cu bătrânul dura cel puțin două ore, spre disperarea maicilor care îl îngrijeau. Așa a fost de fiecare dată ori de câte ori i-am trecut pragul chiliei, aproape lună de lună, timp de zece ani, de când l-am întâlnit prima oară și până când a trecut la Domnul. Plecam de acolo cu sute de aripi, să tot zbor încă o vreme, până când mă întorceam iarăși rănit, ca un fiu risipitor, zdrențuit, la tatăl nerăbdător să mă ia în brațe ca să-mi ostoiască durerile”. 


” O clipă poate fi un timp şi o suspinare poate fi o rugăciune”

”Nu sunt întru totul pentru o mare nevoinţă, avem nevoie de o stare de prezenţă interioară, nu doar de nevoinţă.  Eu personal sunt mai mult pentru o mare trezvie! Pentru că nu nevoinţa în sine este ceea ce vrea Dumnezeu de la noi, ci inima frântă şi smerită, prezenţa continuă a lui Dumnezeu în viaţa noastră. O clipă poate fi un timp şi o suspinare poate fi o rugăciune. Cu toții știm că Dumnezeu nu are nevoie de cuvintele noastre, El are nevoie de inima noastră, de aceea starea de prezenţă continuă este obligatorie”.
(Arsenie Papacioc)

A mai trecut o vară, aceasta fiind cea de-a opta de când părintele Arsenie a trecut la Domnul. De-acolo de sus, duhovnicul de la malul mării ne veghează cu dragoste și nu uită să ne aducă aminte: La mormântul meu dacă veniţi, vă spun: Iubiţi-vă!


Autor: Mariana BORLOVEANU

1 comment:

  1. Of Doamne, ajută-ne ! Cea mai grea porunca si cea mai importanta ! Să ne iubim !

    ReplyDelete