Friday 5 August 2011

Schimbarea la Faţă prin lumina necreată a lui Dumnezeu

Credincioşii din întreaga lume prăznuiesc pe 6 august Schimbarea la faţă a Mântuitorului. Această sărbătoare ne duce cu gândul la momentul de rugăciune de pe muntele Tabor, când apostolii Mântuitorului Hristos i-au văzut acestuia faţa cea adevărată. Denumirea populară a sărbătorii este aceea de Pobrojenia sau Obrejenia. Conform tradiţiei, se spune că odată cu Schimbarea la Faţă a Mântuitorului, se răcesc apele, iar în ziua praznicului se dau de pomană struguri şi se pomenesc morţii. La această sărbătoare a schimbării, ar fi bine să ne împăcăm cu toţi cei cu care ne-am certat de-a lungul anului, devenind astfel mai înţelepţi şi mai buni.


Minunea norului de pe Muntele  Tabor
Mănăstirea Schimbarea la Faţă, de pe Muntele Tabor, a fost închinată unui eveniment special din viaţa Mântuitorului Hristos, prin care li s-a arătat ucenicilor săi faţa cea nouă, schimbarea văzută prin lumina necreată a lui Dumnezeu. Pe  Muntele cel Sfânt al Schimbării la Faţă s-au construit trei biserici creştine, dar în împrejurimi au existat dintotdeauna chilii ale călugărilor sihaştri. În noaptea de priveghere a sărbătorii,întotdeauna în acelaşi loc şi la aceeaşi vreme, înspre Nazaret, deasupra Muntelui Tabor, se coboară un nor luminos, de culoare portocalie, care se mişcă într-un mod aparte şi care nu dispare de pe cer până noaptea târziu. Norul se coboară în timpul Sfintei Liturghii, iar în timp ce se cântă Heruvicul, acesta se aşează peste Mănăstirea Schimbarea la faţă, din el desprinzându-se mici sfere, care ajung desupra turlei bisericii. Oricine este prezent acolo, în momentul acela, poate vedea minunea.

La Marele Meteor se urca pe scări de sfoară
Complexul monahal de la Meteora este unul dintre marile atracţii spirituale şi turistice ale celor care vizitează Grecia. Mănăstirea Schimbarea la Faţă a lui Hristos, este cea mai reprezentativă mănăstire a întregului ansamblu al Meteorelor şi a fost construită pe o stâncă la înălţimea de 613m de la nivelul mării. Sfântul Atanasie, venit aici de la Muntele Athos, a întemeiat pe stâncile Meteorei o mică sihăstrie, pe care în anul 1344 a transformat-o într-o lavră. Acesta a început şi construcţia Bisericii Schimbarea la Faţă, terminată mai târziu de Ioasaf şi de Simeon. Fresca din interiorul bisericii, este de o mare valoare artistică, aparţinând şcolii cretane. Toţi cei care vizitează Meteorele sunt impresionaţi de vechile chilii, de cuptorul secular şi de turnul vechi cu scripete, pentru că până în anul 1923 ascensiunea se facea cu scări de sfoară succesive şi cu plasă. Această mănăstire este una dintre cele mai apreciate de turiştii de pretutindeni.


Sfântul Fanurie face minuni la Biserica Greacă
Din multitudinea de etnii ale oraşului Constanţa şi etnia greacă, încă din anul 1862, avea o bisericuţă compusă din două camere, în imediata apropiere a actualei biserici. Între 1865 şi 1867, avea să se ridice o nouă biserică, dreptunghiulară, fără turle, pentru că regulile vremii impuneau ca nici o clădire să nu fie mai înaltă decât moscheile. Pictura bisericii a fost executată de un renumit pictor aghiograf de la Muntele Athos. În anul 1954 a fost declarată Monument Istoric. Biserica Schimbarea la Faţă mai are două hramuri: Sfântul Fanurie şi Sfântul Andrei. Minunile săvârşite aici de Sfântul Fanurie au ajutat mulţi oameni nevoiaşi. Slujbele se săvârşesc atât în limba română cât şi în limba greacă.

Prestigioasa şcoală iconografică de la Văleni
În localitatea Văleni, recent devenită cartier al oraşului Piatra Neamţ, se află biserica parohială cu hramul Schimbarea la Faţă. Înfăţişarea arhaică, pereţii de lemn, dar şi eleganţa impunătoare a bisericuţei ne fac părtaşi unei îndelungate existenţe istorice şi artistice. Biserica din bârne şi scânduri groase de brad şi  stejar, pe o temelie de piatră, a fost concepută cu multă pricepere şi imaginaţie. Acoperişul de şindrilă îmbracă întreaga construcţie în mod unitar, fără a sublinia la exterior decât prezenţa altarului. Din punct de vedere arhitectural, bisericuţa poate fi considerată una dintre cele mai reuşite realizări ale arhitecturii populare în lemn. Numeroasele lucrări de pictură găsite aici, îndreptăţesc ipoteza că la Văleni a funcţionat o prestigioasă şcoală iconografică.


Alte biserici cu hramul Schimbarea la Faţă :

Schitul de la Cetăţuia
O gură de rai, de pe vârful Cetăţuia, ne dezvăluie în toată splendoarea sa un adevărat sanctuar de artă şi rugăciune. Se spune că în locul acesta mirific, încărcat de spiritualitate, nimeni nu poate ajunge dacă nu este chemat de Maica Domnului.

Mănăstirea Socola
Ctitorie a Domnului Moldovei Alexandru Lăpuşneanu, a soţiei Ruxandra şi a fiicei lor, Domniţa Soltana, biserica ce are hramul Schimbarea la Faţă a fost vreme de 250 de ani aşezământ monahal. La această şcoală teologică de prestigiu european a învăţat şi Ion Creangă.

Biserica Cuţitul de Argint
Lângă Arenele Romane, chiar lângă Parcul Regele Carol I, pe locul unei biserici mici, acoperită cu şindrilă, se înalţă astăzi biserica Schimbarea la faţă - Cuţitul de Argint, o adevărată capodoperă de arhitectură şi artă, care are o mare putere de vindecare sufletească.

Catedrala din Chişinău    
Construită în anul 1902, Catedrala Schimbarea la Faţă din Chişinău, a fost zidită pe banii donaţi de guvernatorul general C. Aleksandrovici. Pictura bizantină a catedralei a fost realizată de Pavel Piskariov, care întregeşte un ansamblu arhitectural de excepţie.

Mariana Borloveanu

Monday 25 July 2011

Nu putem ocoli moartea si toata viata ne pregatim pentru ea

In chilia de la malul marii a parintelui Arsenie Papacioc am invatat sa pretuiesc lumina ce se scurge din candela vesnic aprinsa a Cerului si cu fiecare picatura care se cerne peste noi, am incercat sa deslusesc tainele rugaciunii aducatoare de mantuire.si vesnicie. Ochii aceia senini si privirea limpede ca apa de mare tinuta in palma m-a invatat sa privesc rasaritul, fara sa ma tem de apusul de soare. Acum, cand vesnicia s-a inchis pe veci intr-o lacrima, imi plec fruntea pe lespedea rece, sarutand urma pasilor marelui duhovnic.


 Cu o vara in urma, pe cand ma aflam in chilia parintelui, printre cuvintele de invatatura care curgeau lin in soaptele unei ploi mocanesti, un dangat de clopot a cazut peste cuvintele pline de duh si cu un gals pe care nu-l mai auzisem parca niciodata parintele mi-a spus pe un ton ferm: “Auzi! Cheama viii, plange mortii, imprastie viforele! ”si asta pana cand ne intalnim cu marea trecere, de la moarte,la viata. Viata nu este cea de pe pamant, nu ne jucam, viata abia dupa moarte incepe, precum o vesnicie, cum spunea si Cosbuc: „Nu de moarte ma cutremur, ci de vesnicia ei.” E o mare greseala sa te temi de moarte, chiar daca v-am mai spus , ea nu vine sa-i faci o cafea, vine sa te ia. Asta e vesnicia. Mori in cateva secunde, ca mai tarziu sa cunosti bucuria care te renaste. Acum.Totdeauna. Acum. Sa stii sa mori, ca sigur vei invia in fiecare zi. Viata inseamna moarte continua. Exista o morala, exista un dar ascuns care nu te lasa sa afunzi in noroi intelepciunea pe care ti-a dat-o Dumnezeu.”

Cand l-am intrebat daca se teme de moarte, mi-a spus ca nimeni din toti cei care raman in sufletul fratilor intru Hristos, nu trebuie sa se teama nicio clipa. Iar parintele Arsenie Papacioc toata viata a trudit sa aduca pace si bunavoire in toti cei care l-au cautat si l-au cercetat. “Daca tu ca duhovnic te temi de moarte, nu poti apara si nu poti intari prin cuvant pe cei care vin sa te cerceteze. Cu totii trebuie sa traim cu constiinta mortii; nu putem ocoli moartea si toata viata ne pregatim pentru ea, dar daca il urmam pe Hristos, dincolo de moarte vom afla fericirea vesnică.”



Sa invatam sa murim si sa inviem in fiecare clipa

In anul 2006, la numai doua saptamani dupa operatia de hernie de disc, la Spitalul de urgenta din Constanta, mi-am ingaduit sa-l tulbur cu prezenta si printre cele duhovnicesti, l-am intrebat daca la cei 92 de ani pe care ii avea la vremea aceea a simtit vreun fior: “ Nu mi-a fost frica, pentru ca doctorul Davidescu este un om deosebit si inainte de toate, un bun crestin. Dumnezeu a lucrat grozav de bine si cu mine si cu medicii; rugaciunea a tinut loc de anestezie; nu m-a durut si nu mi-a fost frica, doar doua lacrimi in coltul ochilor au aparut asa fara nicio explicatie. Cat sunt eu de Arsenie, n-am reusit sa le talmacesc, simteam doar prezenta ingerului pazitor si asta mi-era de-ajuns. Iesisem din moarte si bajbaiam in cautarea vesniciei. Cu biruinta rugaciunii si cu biruinta crucii, pentru ca pana la urma orice clipa poate fi un timp si orice suspinare o rugaciune. Ma fetito, n-am mai spus nimanui, dar am simtit atunci o mangaiere grozava, dar asta nu se poate povesti. Cum sa nu apreciez eu un doctor care sa mapatrunda fara sa ma doara.Durerea trebuie sa fii pregatit sa o birui. Daca n-ai o relatie vie cu Hristos, n-ai cum sa fii in stare sa treci peste greu. E mare pacat sa te plangi ca Dumnezeu nu te aude, daca tu nu stii cum sa-i ceri. Stangacia ta aduce durere. Dumnezeu trebuie sa faca ASA, nu asa! Trebuie sa fii in stare sa nu lepezi Crucea, sa nu lepezi suferinta. Dumnezeu asa ne vrea, hotarati. Cu totii trebuie sa invatam sa murim si sa inviem in fiecare clipa, pentru ca nu intr o zi, ci intr o singura clipa poti sa faci mult! Dumnezeu n are nevoie de cuvintele noastre, El are nevoie de jerfa noastra, de inima noastra si asta intr-o singura clipa I-o putem darui.”

Orice clipa inseamna un timp si orice suspinare poate fi o rugaciune

Intre perceptia despre moarte si vesnicie, parintele vorbea adesea despre smerenia pe care trebuie sa o avem atunci cand ne rugam, nadajduind la mantuire, asa cum s-a rugat el pentru noi si pentru pacatele noastre:”Singur Dumnezeu poate sa hotarasca daca ne mai lasa timp sau daca prelungeste timpul vietii noastre si asta pentru a fi cat mai mult impreuna cu El. Abia dupa ce reusim sa intelegem aceasta relatie, abia atunci incepem sa ne preocupam de mantuirea noastra. Acesta este scopul principal, permanent, de neschimbat, de neuitat - mantuirea. E o stare de prezenta continua, stiu ca am mai spus-o adineauri, dar va iubesc prea mult si de-aceea vreau sa va invat s-o simtiti. Ferice, ferice, de mii de ori ferice de cei care, printr-o cat de mica venire in fire, se pregatesc pentru mantuirea lor. Cand amarul va fi mai mare si mai mare, atunci va fi ferice doar de acela care-si cunoaste lucrul si-si mantuie sufletul. Puterea rugaciunii este grozava. De Maica Domnului ce sa mai vorbim, ea este stapana Cerului si a Pamantului. Eu unul, daca indraznesc sa mai cer zile de trait de la Dumnezeu este numai ca sa pot slavi pe Maica Domnului. Am tot spus-o de multe ori, Maica Domnului este foarte suparata pe toti care nu-i cer nimic. Orice clipa inseamna un timp si orice suspinare poate fi o rugaciune, iar Dumnezeu se arata nu atat celor care se ostenesc, cat celor simpli si smeriti. Oricarui ostenitor in Hristos si Maica Domnului ii putem spune: „Smereste-te, ca ai pentru ce! Rugati-va smeriti, sa-L aduceti pe Dumnezeu in inimile voastre, decat sa te inalti cu mintea si sa te ratacesti cumva pe sus, mai bine sa nu fii nimic!”

                                Ultima spovedanie, ultima binecuvantare

Cu doua luni in urma, fara un motiv anume, am plecat la Techirghiol.Chilia parintelui Arsenie parea pregatita de un vesnic bun ramas. Maica stareta a vorbit cu maicuta care il ingrijea pe parintele, dar mi-a marturisit ca acesta se simte rau si nici macar nu se mai ridica din pat. Am inteles atunci ca starea sanatatii parintelui Arsenie se inrautatise si ca oricat de mult ar fi vrut maica stareta sa ma ajute, clipa intalnirii mele cu marele duhovnic ramanea de-acum un vis pierdut. M-a durut, dar am inteles si am coborat la Vecernie mai trista decat oricand. Am adormit cu ochii in lacrimi, tarziu in noapte, in imediata apropiere a chiliei parintelui. M-am trezit dimineata devreme, sub perdeaua de raze, pe care soarele le trimitea dinspre mare, intr-o lumina nefiresc de calda. Dupa ce am baut cu sete o cana cu apa de la Fantana Sfantului Pantelimon, m-am asezat pe o banca de langa chilia inconjurata de pelerini veniti din toate colturile tarii. Niciodata nu mi-am ingaduit sa intru la marele duhovnic nechemata. Abia daca citisem jumatate din “Paraclisul Maicii Domnului”, cand a iesit maicuta si mi-a spus ca ma asteapta parintele. Clipa aceea nu se poate uita: 28 mai 2011, ora 9,00. Ultima mea “ spovedanie”, o blanda dimineata de sambata, care avea sa fie si ultima in intalnirea mea cu marele duhovnic. 

Am ingenuncheat langa patul invaluit intr-o nedefinita durere, i-am sarutat mana si am ramas cu obrazul lipit de mana aceea care de-atatea ori mi-a alinat durerile, sub blanda binecuvantare. Privirea aceea, mai albastra decat seninul cerului care se oglindeste in mare, desi obosita de durere, m-a mangaiat si m-a intarit sufleteste. N-am indraznit sa scot niciun cuvant, dar parintele mi-a luminat toate gandurile si-n cateva fraze, de o coerenta pe care n-am sa o uit niciodata, a facut o desavarsita ordine in toata viata si trairile mele. Slava lui Dumnezeu pentru clipele-acelea si pentru binecuvantarea de fi avut nebanuite trairi, in preajma marelui duhovnic!

Mariana Borloveanu

Monday 16 May 2011

Florin Zamfirescu, văr primar al părintelui Ghelasie


În sfântă zi de Florar, atunci când lumina şi bunătatea umană coboară peste trăirile noastre, fiecare clipă pare unsă cu mir din candela dragostei, a dragostei pentru Dumnezeu şi pentru aproapele. Într-o astfel de clipă l-am întâlnit pe actorul Florin Zamfirescu şi am depănat amintiri legate de copilăria şi adolescenţa trăita alături de vărul său primar, părintele Ghelasie de la Frăsinei.De la birouaşul improvizat din câteva uluci în podul casei şi până la o nucă sau un cartof cu care se hrănea părintele, am descoperit o nebănuită lume a tainei, aşa cum ava avea să mărturisescă adesea. Chiar dacă vi se pare ciudat  ca într-un dialog cu un mare actor şi să nu vorbeşti despre teatru, eu am preferat să vă dezvălui un mod de viaţă şi un traiect al relaţiei pe care Florin Zamfirescu a avut-o de-a lungul anilor cu Dumnezeu.


 Având în vedere faptul că proveniţi dintr-o familie de preoţi şi una de învăţători, ar fi interesant să aflăm câte ceva din genealogia familiei.

Familia mea din partea mamei este profund religioasă, fiind din tată-n fiu familie de preoţi. Mama a avut un frate preot, care a fost tatăl părintelui Ghelasie de la Frăsinei. Eu îmi cunosc bine genealogia din partea mamei, pentru că pe peretele altarului bisericii din satul Şerbăneşti, de sub muntele Cozia, era scris numele preotului şi al preotesei şi-n cimitir la fel, pe o cruce mare din piatră sunt bătute pe rând numele celor dispăruţi. Nu ştiu cum au ajuns acolo, sub Muntele Cozia, dar au fost două familii cu nume greceşti: Mirodot şi Porfire. Astăzi jumătate din sat se numeşte Porfire. Tatăl meu era din Călimăneşti. Tot acolo şi bunicul meu dinspre tată a fost primar, dar ei în neam au fost învăţători şi profesori. Pot spune însă că eu am crescut în biserică.

Trăind într-o familie profund religioasă, ne puteţi spune cum a fost întâlnirea cu lumea Bisericii şi care a fost traiectul de la religie la actorie?

De mic copil am ţinut toată rânduiala posturilor, eram dus la spovedit, la împărtăşit. Doamne, nu pot să uit că în primii ani când mă duceau la spovedit, pe la şase-şapte ani, pentru mine era un mare chin pentru că trebuia să-mi spun păcatele sub patrafirul unchiului meu şi nu prea avem ce să spun...Şi-atunci, (fac această mărturisire la vârsta de 62 de ani), îmi născoceam păcate. Odată, ţin minte că am zis: „ Am bătut-o pe maica mare”( maica mare era maică-sa!), la care el a sărit ca ars: „Vai de mine, cum ai făcut aşa ceva?!” şi mi-a dat să fac o sută de metanii. Bine-nţeles că nu era adevărat! Mai târziu mi-am dat seama că nu trebuie dus copilul la spovedit prea devreme, mai întâi trebuie să înveţe să conştientizeze păcatul. Eu eram foarte speriat de diavol, de multe lucruri pe care nu le înţelegeam la vremea aceea. Mie, de exemplu, când eram mic mi se spunea „ucigă-l toaca”, bunicul de câte ori nu mă vedea prin preajmă, întreba: „Unde e mă, ucigă-l toaca ăla?” şi asta pentru că eram neastâmpărat. Eram chiar o problemă pentru familie, „nestaşnic” cum îmi spuneau ei. În timp, am ales actoria, spre nemulţumirea unchiului meu, care nu îşi explica faptul că dintr-o familie cu atâtea generaţii de preoţi, eu n-am ales preoţia, ci actoria. Şi-atunci m-am iţit aşa în faţa lui şi i-am zis: „Părinte, păi este unul şi-acelaşi lucru, pentru că şi ca preot şi ca actor trebuie să crezi când spui ceva şi să vorbeşti lumii şi s-o convingi”. El n-a vorbit cu mine un an, ripostându-mi intrigat: „Păi tu confunzi credinţa mea în Dumnezeu cu credinţa într-un om?” şi s-a simţit jignit, ţin minte că n-a vorbit cu mine multă vreme. Bine-nţeles că în timp i-a trecut. Aşa am ajuns la meseria asta, pe care o fac aşa cum ştiţi.

Cum a ramas în timp relaţia cu Dumnezeu?

Trebuie să vă spun că datorită forţărilor la care am fost supus de mic, fiind dus forţat la biserică, la un moment dat aveam impresia că posturile parcă nu se mai terminau. Copil fiind, nu aveam o aplecare foarte puternică spre biserică. În timp, am citit Biblia, am învăţat dogmă, pentru că eram obligat să ştiu, dar pe Dumnezeu L-am descoperit ceva mai târziu. Nu sunt un practicant, nu sunt habotnic şi parcă, pe măsură ce trece timpul, Îi simt prezenţa altfet. Cu Biserica nu te poţi juca şi nu-ţi permiţi să faci nişte afirmaţii care se-ntorc foarte tare împotriva ta. Haideţi să păstrăm proporţiile credinţei, pentru că întotdeauna acolo unde un om îngenunchează şi se roagă, e templu! Pe mine m-a impresionat credinţa Bahai şi în care primul român care s-a înscris a fost regina Maria. Am cercetat tot ceea ce ţine de această credinţă şi am înţeles că este încercarea de a unifica totul sub acelaşi Creator. Cât despre ecumenism, mi se pare singura cale de împăcare între toate direcţiile. 


 Puţină lume ştie că părintele Ghelasie de la Mănăstirea Frăsinei a fost văr primar al actorului Florin Zamfirescu. Vă mai amintiţi împrejurari inedite, pe care le-aţi trăit împreună în copilărie sau chiar mai târziu?

Cum să nu, doar am crescut în aceeaşi curte! Numele de mirean al părintelui Ghelasie a fost Teodor, iar noi îi spuneam Doru. El era cu cinci ani mai mare ca mine şi a făcut liceul la Vâlcea, eu la Călimăneşti. Pe când începusem şi eu să deschid ochii la lume, el deja învăţa limba germană. Îşi făcuse într-un pod un fel de birouaş din tot felul de uluci şi acolo avea destul de multe cărţi, unele chiar din biblioteca tatălui său. Şi ori de câte ori avea vreo revelaţie, mă chema şi mi se destăinuia. Cu fratele lui, Ştefan, nu dialoga, doar cu mine. Parcă-l aud: „ Ninule ( aşa mi se spunea mie acasă) vino să-ţi povestesc ceva!” Datorită lui am deschis primele cărţi de filosofie. Vara, când mă trimiteau ai mei cu vacile, citeam filosofie metafizică, citeam şi meditam. Cred că dacă n-aş fi făcut actorie, cu siguranţă aş fi studiat filosofia. Şi asta vă repet, graţie vărului meu. Dar pe lângă filosofie, Doru era extrem de preocupat de existenţa umană, de medicină. El în lume a fost laborant medical. La Abrud, înainte de a se călugări a practicat medicina, apoi şi călugărilor le făcea anumite analize, prin metode empirice e-adevărat, dar le spunea cam ce afecţiuni ar putea avea.

Se ştie că părintele Ghelasie a dus o viaţă cu desăvârşire ascetică. Cum l-aţi regăsit după atâţia ani de isihasm?

Pentru întâia oară am fost la Mănăstirea Frăsinei, pe când era acolo părintele Ghelasie (vărul meu Doru). Aşa cum Dragoş Pâslaru avea să devină monahul Valerian. Acesta l-a cunoscut pe Ghelasie prin mine, ulterior devenindu-i chiar mentor. N-am fost la Frăsinei decât de vreo trei ori, o dată când ava Ghelasie avea vreo 12 ani de călugărie şi am mai fost la doi-trei ani după aceea. Părintele Ghelasie era un trăitor în adevăratul sens al cuvântului, discuţiile cu el erau o încântare, te încărcau cu o energie deosebită. De fiecare dată când plecam de acolo, aveam senzaţia că plutesc. La despărţire, când ne îmbrăţişam şi îi atingeam mâinile acelea extrem de reci, mă trecea un fior de nedescris în cuvinte. Să ştiţi că Ghelasie studia foarte mult, teologie, filosofie hindusă, el nu era habotnic, dar avea o deschidere aparte. Avea posturi ciudate, postura diamant de exemplu. În ultimii 25 de ani din viaţă părintele Ghelasie n-a dormit, poziţia lui de veghe era poziţia lui Iisus Hristos diamant, pe genunchi, cu călcâiele deschise şi cu coloana dreaptă şi mâinile-ncrucişate. Aşa stătea în cele 2-3 ore de odihnă. Medicina isihastă mai întâi o practica el însuşi şi abia apoi împărtăşea altora trăirile sale. Ţin minte că a venit odată la mine la Bucureşti şi a stat vreo săptămână. De-acum mă gândeam ce să-i dau să mănânce, pentru că noi mâncam ce mănâncă toată lumea, mă gândeam că îi fac poftă, că îi fac rău. Nici vorbă! Parcă-l văd, zice: „Dă-mi o nucă”, altă dată : „Dă-mi un cartof”, astfel încât în trei zile a mâncat trei nuci, un morcov, un măr şi doi cartofi, ceva de genul ăsta...şi toate , cum vă spuneam, în stare crudă. Nu mânca decât ce dă pământul şi niciodată gătit.


 Într-una din întâlnirile pe care le-aţi avut cu Noica la Păltiniş, acesta îşi argumenta retragerea din lume, într-un mod personal. Mă întreb însă, dacă vreodată v-aţi gândit la călugărie?

Niciodată. Îmi amintesc acea discuţie pe care am avut-o cu filosoful Constantin Noica, în căsuţa în care acesta se retrăsese la Păltiniş. La întrebarea mea, de ce stă singur acolo, acesta mi-a răspuns: „Iubesc prea mult oamenii, pentru a putea rămâne între ei. Pentru că dacă rămân între ei, ajung să-i urăsc!”. Eu am convingerea că suprema rezistenţă şi tărie este să rămâi în lume şi să lupţi cât poţi, nu să te retragi ca Zarathustra. E-adevărat că există şi riscul de a te perverti, dar trebuie să lupţi. Una e să rămâi în lume, cu păcatele pe care le faci ca un om oarecare şi alta e să juri că vei avea o viaţă ascetică, iar ulterior să constaţi că nu poţi face asta; acolo riscul e mult mai mare. Dumnezeu cu mila!

Ce părere aveţi despre actorii care au ales viaţa monahală?

Sunt oameni disperaţi, oameni care n-au mai putut să facă faţă dificultăţilor civile. Eu ştiu că în viaţa monahală se ajunge pe două căi: pentru unii este chemare, iar pentru alţii este refugiu. E dreptul fiecăruia să aleagă. La ultima întrevedere pe care am avut-o cu părintele Ghelasie, acesta mi-a spus: „Ninule, este un actor, Dragoş, care a venit la noi şi a stat un an de zile. Eu am căutat să-l conving că înainte de toate e bine să-şi vadă de copilul minor, să se întoarcă în lume şi să-şi vadă de obligaţiile pe care le are faţă de familie. Şi m-a ascultat. Dar după doi ani, a revenit şi mi-a spus că nu mai este căsătorit, iar băiatul este major, pe picioarele lui. A venit şi, de data aceasta, l-am primit. A rămas la noi.”

Spuneaţi odată că artistul neiubit este un om chinuit. Cum vedeţi ceastă dragoste faţă de aproapele, în contextul vremurilor pe care le trăim?

Cred că artiştii rămân pentru veşnicie copii: plâng mai uşor, se supără mai uşor, asemenea unui copil căruia i s-a luat jucăria, visează mai mult. Dar eu nu văd nimic rău în toate astea, pentru că un copil are o puritate aparte, aşa şi artiştii, trebuie ajutaţi, trebuie iubiţi. Artistul neiubit este un om chinuit. De multe ori mă gândesc ce suferinţă uriaşă trebuie să fi avut Van Gogh, geniul acela uriaş, care în viaţa lui nu a vândut decât un tablou. Ce putem spune vis-a-vis de asta, decât că omenirea are în evoluţia ei faze de tâmpenie! Dacă ne uităm la 98% din operele de artă de pe glob, sunt ale unor artişti, care înainte de toate au fost ostracizaţi sau ucişi. În concluzie, omenirea e cretină în drumul ei, dar n-ai ce să faci, pentru că una e să fii prost şi alta e să fii rău. Omul la origine nu e rău, iar răutatea este o dovadă de prostie.


 Între bucurii şi tristeţi, între suişuri şi coborâşuri, între răsărit şi apusul de soare, ce vă relaxează cel mai mult?

Să stau în natură! Am acasă o grădinuţă în care lucrez cu mare drag. Îmi place la nebunie să meditez în pădure şi-mi place să îmbrăţişez copacii. Mergeţi şi luaţi în braţe un fag uriaş, puneţi obrazul pe el şi staţi aşa minute în şir şi-o să vedeţi ceva de neimaginat! Au copacii o energie şi o forţă de nedescris, cum îşi ridică ei braţele către cer!...Nichita Stănescu avea o poezie superbă: „Vulturii sunt arbori care zboară/ Ghearele lor sunt rădăcini/ Doamne cât de toamnă iară/ Se va face-n înălţimi!”. Nichita era o fiinţă profund religioasă, boteza şi cununa...mi-aduc aminte, utima oară când a fost naş, la Turnu Severin, l-a rugat pe preot să mai spună o dată „Tatăl nostru”. Avea o lumină în privire şi o trăire, pe care n-am s-o uit niciodată.

În loc de încheiere
Nu am avut niciodată roluri preferate, deşi mi-aş fi dorit să joc Raskolnikov, de exemplu. N-am cerut niciodată un rol! Şi dacă mi s-ar cere să aleg între teatru şi film ar fi ca şi când m-ar întreba cineva cu ce-mi place să merg mai mult, cu piciorul drept sau cu piciorul stâng!?

Mariana Borloveanu


Thursday 28 April 2011

Izvorul Tămăduirii curge spre însănătoşirea suferinzilor

Încă,din a doua jumătate a primului mileniu creştin, în Vinerea Luminată (cea dintâi de după Paşte), ortodocşii prăznuiesc Izvorul Tămăduirii, zi ce aminteşte de un izvor miraculos, cu mari puteri de vindecare. Un astfel de loc se află şi la Mănăstirea Dervent din Dobrogea.

Maica Domnului, mijlocitoare pentru Duhul Sfânt
Fecioara Maria este în mod fericit asimilată cu Izvorul Tămăduirii, prin ea izvorând Duhul Sfânt, astfel devenind posibilă Naşterea Mântuitorului. Prin mijlocirea apei, ea se revarsă peste oameni, ca binefăcătoare neobosită, fiind un nesecat izvor al dumnezeirii. Toţi cei aflaţi în suferinţă îşi găsesc vindecarea la Izvorul cel dătător de viaţă al Maicii Domnului, în acelaşi timp, harul vindecător al lui Hristos. În această zi se produc minuni.



Apa a ţâşnit din piatră seacă                                 
Mănăstirea Dervent se află într-o adevărată oază de linişte şi binecuvântare din Dobrogea.
La 200 de metri de lăcaş, la capătul unei alei pietruite, se află un izvor tămăduitor. Tradiţia spune că Apostolul Andrei, urmat de ucenicii săi, se afla în aceste locuri. Însetaţi fiind şi negăsind niciun strop de apă, Sfântul Andrei a lovit cu băţul în piatră şi în acel loc a apărut un izvor. Acesta mai curge şi astăzi, cu firul său subţire, dar tămăduitor. Apa este dulce şi, datorită proprietăţilor sale, este considerată „apă pură”, aceasta neschimbându-şi gustul, asemenea agheasmei. Cei care beau de aici se vindecă de boli grele şi se tămăduiesc sufleteşte. În fiecare an, după slujba privegherii de noapte, în faţa izvorului, se începe slujba Sfântului Maslu.

Mărturisirile celor vindecaţi
La Izvorul Tămăduirii de la Dervent vin oameni de pretutindeni pentru a-şi găsi vindecarea. Iată câteva dintre mărturiile celor care au simţit puterea tămăduitoare a acestui izvor:
O fetiţă din Uricani şi-a pierdut vederea într-un banal joc de artificii. Pentru că medicii nu-i dădeau nicio şansă de vindecare, părinţii au dus-o la spovedit şi, după ce a fost împărtăşită, au venit cu ea la Izvorul Tămăduirii de la Dervent. După ce fata a băut, cu toţii erau dezamăgiţi când au văzut că nu se întâmplă nimic. După Maslul de la izvor au înnoptat la o familie din sat, iar dimineaţa s-au trezit cu o mare bucurie: fetiţa vedea.
Toţi cei din jur s-au minunat de cele întâmplate.
Simina B., din Brăila, spune că a fost foarte mulţi ani bolnavă, fiind diagnosticată cu neoplasm uterin. După ce a apelat la diferiţi medici din ţară, un bun prieten i-a povestit despre Mănăstirea Dervent şi despre minunea pe care a primit-o el însuşi. Simina a fost trei ani la rând la Slujba de Noapte şi la Maslul de la Izvorul Tămăduirii, iar astăzi este vindecată şi dăruieşte sticluţe cu apă tămăduitoare tuturor celor aflaţi în suferinţă.
Iulian G., din Bucureşti, afirmă că niciodată nu ar fi crezut că această apă are o putere miraculoasă. Acum opt ani se afla la pescuit în zonă şi, după o furtună puternică, a făcut pneumonie. Timp de cinci zile nu i-a scăzut febra cu medicamente. În cea de-a şasea zi, colegul său i-a propus să meargă împreună la mănăstire şi, după slujbă, a băut apă din Izvorul Tămăduirii. Până seara, febra i-a scăzut ca prin minune şi boala a cedat. De atunci, în fiecare an, vine împreună cu familia la Mănăstirea Dervent, când se prăznuieşte Izvorul Tămăduirii.

 În Vinerea Luminată se sfinţeşte agheasma mică
O dată cu prăznuirea Izvorului Tămăduirii, în toate bisericile şi mănăstirile creştine, după Sfânta Liturghie, se săvârşeşte slujba de sfinţire a apei, agheasma mică. Tradiţia ne învaţă că sfinţirea ei în Vinerea Luminată îi dă puteri miraculoase. Pe lângă vindecările trupeşti şi sufleteşti pe care le aduce creştinilor, apa este binefăcătoare pentru tot ceea ce ne înconjoară, cu ea stropindu-se casele, fântânile şi grădinile din preajmă. Evanghelia ce se citeşte în Vinerea Luminată ne întăreşte convingerea că Biserica este locul în care găsim întotdeauna vindecare sufletească şi trupească.

Autor: Mariana Borloveanu
Articol publicat in Revista Taifasuri

Tuesday 26 April 2011

In Saptamana Luminata raiul este deschis

Prin Invierea Domnului nostru Iisus Hristos din morti, cei din popor cred ca raiul se deschide tuturor sufletelor retinute in prinsoarea iadului incepand de la Adam si pana la venirea Mantuitorului, si ramane deschis de la Inviere pana la Duminica Tomei


 Ca dovada ca in acest interval Raiul este deschis, dupa credinta poporului si datina cea veche, in ziua de Inviere se scoate usa din mijloc a altarului si se pune deoparte, unde sta apoi toata Saptamana Pastilor sau Saptamana Luminata.

Cine moare in acest interval - si mai ales in ziua de Pasti sau in saptamana cea dintai dupa Pasti, numita pretutindeni Saptamana Luminata - merge de-a dreptul in rai pentru ca lumina raiului straluceste fiecaruia care moare in aceasta saptamana si pentru ca in timpul acesta usile raiului sunt deschise, iar cele ale iadului inchise. Cel care moare este primit in rai, indiferent de pacatele care le-a facut, caci toate i se iarta.

Si cel care se naste in aceasta zi, si mai cu seama cand trage clopotul intaia oara la biserica, este un om norocos pentru toata viata.

 Sursa : www. crestinortodox. ro

Thursday 21 April 2011

Slujbe si obiceiuri in Sapatamana Patimilor


 Cele mai impresionante slujbe şi ceremonii liturgice se oficiază în vinerea din Săptămâna Patimilor. Acestea reproduc într-o formă aleasă patimile, moartea şi îngroparea Mântuitorului Hristos, manifestându-se într-un mod impresionant şi cu o puternică încărcătură spirituală asupra sufletelor credincioşilor. Prohodul Domnului se cântă la denia din Vinerea Mare în toate bisericile ortodoxe. Cântarea are trei stări(variante) şi între acestea preotul face câte o scurtă slujbă, specifică prohodirii. Prohodul reprezintă bocetul Fecioarei Maria la punerea în mormânt a lui Iisus, iar în această zi nu se săvârşeşte Sfânta Liturghie şi se ţine post negru.


 Se spune că în Joia Mare morţii vin pe la vechile lor locuinţe, unde stau până la Sărbătoarea Moşilor, atunci când se împarte pentru plecarea sufletelor acestora. Despre ouăle înroşite în ziua de Joi Mare, se spune că nu se strică tot anul. Unii oameni le păstrează şi cred că dacă acestea se strică se vor îmbolnăvi, iar dacă "seacă" voi fi sănătoşi. Vorbe din popor spun că nu e bine ca Joi, în Săptămâna Patimilor, să se spele rufe, iar în Vinerea Mare nu se coase şi nu se mănâncă urzici şi oţet.
În Sfânta şi Marea Joi, la sfârşitul Sfintei Liturghii există rânduiala spălării picioarelor, în amintirea gestului făcut de Mântuitorul nostru Iisus Hristos înainte de Cina cea de Taină, când a spălat picioarele celor 12 apostoli. Această rânduială se săvârşeşte în mănăstiri şi este oficiată de stareţul mănăstirii, care spală picioarele a 12 dintre vieţuitorii acelei obşti.


Există obiceiul ca în Vinerea Patimilor credincioşii să treacă de trei ori pe sub masa pe care se află Sfântul Epitaf, consi­derând că astfel se vor însănătoşi dacă sunt bolnavi sau vor avea zile mai bune în toate cele.
Credincioşii Bisericii noastre ştiu că în această perioadă ne apropiem de Dumnezeu mai mult decât oricând. Pregătirile pentru sărbătoarea Învierii Domnului trebuie făcute cu multă cumpătare, pentru a nu tulbura din profunzimea spirituală a acestei perioade. În toate casele românilor candela trebuie să ardă neâncetat, iar în miros de smirnă şi tămâie, evlavia să sporească în aşteptarea marii sărbători. De la rugăciunile de dimineaţă şi până la deniile din fiecare seară a săptămânii, totul trebuie să devină o permanentă rugăciune.



Tuesday 19 April 2011

Acatistul Sfintei Învieri a Domnului


Acest acatist se citeşte de la Paşti pînă la Înălţarea Domnului.
Preotul dă obişnuita binecuvîntare şi apoi se cîntă:

Hristos a înviat... (de trei ori), apoi:

Condacul 1
Apărătorul cel mare şi Doamne, biruitorul morţii celei veşnice, ca cei ce ne-am izbăvit de omorîrea cea duhovnicească, cele de laudă aducem Ţie, noi robii Tăi şi zidirea Ta. Cel ce ai biruinţă asupra morţii, de moartea păcatelor slobozeşte-ne pe noi, care grăim: Iisuse, Cel ce ai înviat din morţi, înviază şi sufletele noastre!
Icosul 1
Îngerii, Învierea Ta, Hristoase Mîntuitorule, neîncetat o laudă în ceruri. Şi pe noi, cei de pe pămînt, învredniceşte-ne cu inimă curată a-Ţi cînta Ţie unele ca acestea:
Iisuse, Cel nepătruns, Care luminezi pe toţi credincioşii, luminează-ne şi pe noi cei ce trăim în întunericul necunoştinţei;
Iisuse, Cel ce ai înviat din morţi şi la toate le dai viaţă, înviază-ne şi pe noi, cei omorîţi în păcate;
Iisuse, Cel ce Te-ai înălţat la cer şi ai înălţat pe cei ce nădăjduiesc întru Tine, înalţă-ne şi pe noi, cei plecaţi spre pămînt;
Iisuse, Cel ce şezi de-a dreapta Tatălui şi părtaşi slavei Tale îi faci pe cei ce Te iubesc pe Tine, nu ne lipsi pe noi de slava Ta;
Iisuse, Cel ce vei veni să judeci viii şi morţii, nu ne judeca pe noi după fărădelegile noastre, ci miluieşte-ne după mare mila Ta;
Iisuse, Cel ce ai înviat din morţi, înviază şi sufletele noastre!

Condacul al 2-lea
Văzînd, Doamne, oamenii căzuţi, Te-ai întrupat şi ai înviat pe toţi, dăruindu-le celor înviaţi toate spre mîntuire. Înviază-ne şi pe noi cei omorîţi din pricina păcatelor, ca să-Ţi cîntăm Ţie: Aliluia!
Icosul al 2-lea
Mintea nu pricepe dumnezeiasca taină, cum izvorul vieţii înviază, omorînd moartea. Pentru aceasta, numai cu inima simţind bucuria învierii şi astfel fiind luminaţi, cu glas de bucurie duhovnicească grăim gătre Tine unele ca acestea:
Iisuse, Cel ce ai intrat prin uşile încuiate, intră şi în casa sufletelor noastre;
Iisuse, Cel ce ai întîmpinat în cale pe ucenicii Tăi, întîmpină-ne şi pe noi, pe calea acestei vieţi, şi ne mîntuieşte;
Iisuse, Cel ce ai aprins inimile lor cu cuvintele Tale, aprinde şi inima noastră cea rece, spre dorirea de slava Ta;
Iisuse, Cel ce Te-ai cunoscut întru frîngerea pîinilor, dă-ne şi nouă a Te cunoaşte în dumnezeiasca împărtăşanie;
Iisuse, Cel ce ai făgăduit pe Duhul Sfînt ucenicilor Tăi, trimite-ne şi nouă pe acest Duh mîngîietor de la Tatăl;
Iisuse, Cel ce ai înviat din morţi, înviază şi sufletele noastre!

Condacul al 3-lea
Cu puterea Ta, cea dumnezeiască, înviind pe Lazăr, înviază-ne şi pe noi cei ce sîntem doborîţi de patimi şi zacem în păcatul nepocăinţei, ca sculîndu-ne după glasul Tău, să cîntăm cîntare: Aliluia!
Icosul al 3-lea
Avînd putere asupra morţii, sufletele le-ai chemat din moarte, Iisuse. Cheamă-ne şi pe noi, din adîncul păcatelor noastre, ca şi noi, curăţindu-ne simţirile, Ţie, celui ce străluceşti cu lumina cea neapropiată, cu bucurie să-Ţi aducem cîntare de biruinţă, aşa:
Iisuse, biruitorul morţii, biruieşte patimile noastre cele rele;
Iisuse, Dătătorule de viaţă, dă-ne şi nouă o viaţă mîntuitoare;
Iisuse, izvorul bucuriei, bucură inima noastră întru îndreptările Tale;
Iisuse, Cel ce ai săturat, cu cinci pîini şi doi peşti, cinci mii de bărbaţi în pustie, afară de femei şi copii, hrăneşte-ne şi pe noi cu pîinea Ta cerească;
Iisuse, nădejdea celor căzuţi, scoate-ne şi pe noi din adîncul răutăţilor noastre;
Iisuse, Cel ce ai înviat din morţi, înviază şi sufletele noastre!

Condacul al 4-lea
Viforul patimilor ne tulbură şi ne îneacă; ci Te rog pe Tine Iisuse, întinde-ne, ca şi lui Petru, mîna Ta cea de ajutor şi, cu puterea Învierii Tale, ridică-ne şi ne înalţă a cînta Ţie: Aliluia!
Icosul al 4-lea
Avînd îmbucurătoarea veste a învierii Tale, Iisuse, cerurile cu vrednicie se veselesc şi pămîntul se bucură; iar noi, prăznuind veselia cea veşnică, îndrăznim a-Ţi cînta unele ca acestea:
Iisuse, Cel ce şezi întru lumina cea neapropiată, fii aproape tuturor creştinilor, după îndurările Tale;
Iisuse, Cel ce iubeşti zidirea Ta, nu ne uita pe noi cei de pe urmă;
Iisuse, Cel ce atragi inimile noastre la Tine, întoarce la Tine şi inima noastră cea ticăloasă;
Iisuse, Cel ce împlineşti toate cererile cele bune, împlineşte şi doririle noastre cele bune, ca mai mult decît toate să Te iubim pe Tine;
Iisuse, Cel ce primeşti orice picătură de lacrimi, nu depărta rugăciunile noastre;
Iisuse, Cel ce ai înviat din morţi, înviază şi sufletele noastre!

Condacul al 5-lea
Viaţă de Dumnezeu plăcută izvorăşte din Tine, o, Iisuse, Fiul Dumnezeului celui viu. Pentru aceea Te rugăm pe Tine, ca să nu ne piardă pe noi ucigătorul de suflete, nici să ne închidă gura ca să murim nepocăiţi, ci învredniceşte-ne să-Ţi cîntăm: Aliluia!
Icosul al 5-lea
Văzînd cu Duhul pe Dumnezeu înviat, veniţi să bem băutură nouă, nu din piatră stearpă şi neroditoare, ci din izvorul nestricăciunii şi purtătorul de viaţă mormînt al Mîntuitorului, care, pe pămîntul cel neroditor al sufletelor noastre udîndu-l, ne-a învăţat pe toţi a cînta unele ca acestea:
Iisuse, Cel ce ne-ai poruncit să primim scump sîngele Tău, învredniceşte-ne fără de lipsă, a primi acest prea cinstit sînge;
Iisuse, Cel ce trimiţi ploaie asupra celor drepţi şi asupra celor păcătoşi, stropeşte-ne şi pe noi cu harul Tău, ca să aducem roadă duhovnicească;
Iisuse, Cel ce nu Te-ai scîrbit de păcătoasa care Ţi-a sărutat cu lacrimi de pocăinţă picioarele Tale, dă-ne şi nouă a-Ţi uda picioarele Tale cu lacrimi de umilinţă;
Iisuse, Cel ce ai întărit pe Toma în credinţa învierii Tale, dă-ne şi nouă credinţă nefăţarnică;
Iisuse, Cel ce ai zis: căutaţi şi veţi afla, dă-ne şi nouă a Te găsi pe Tine;
Iisuse, Cel ce ai înviat din morţi, înviază şi sufletele noastre!

Condacul al 6-lea
Propovăduind cu duhul neîncetat bucuria învierii tale, celei purtătoare de viaţă, Iisuse, Dumnezeul nostru, dă să fim şi noi, păcătoşii, părtaşi acestei învieri, ca neîncetat să cîntăm în Ierusalimul cel de sus: Aliluia!
Icosul al 6-lea
Strălucind la toată lumea cu învierea Sa Domnul Iisus Hristos, acum toate le-a umplut de lumină: şi cerul şi pămîntul şi cele de dedesubt; ca să prăznuiască toată zidirea Învierea lui Hristos, întru care întăriţi fiind vom cînta unele ca acestea:
Iisuse, Cel ce toate le umpli de lumina Ta, luminează şi ochii noştri cei întunecaţi;
Iisuse, Cel ce ai împreunat cerul cu pămîntul, ridică-ne şi pe noi de pe pămînt la cer;
Iisuse, Cel ce Te-ai pogorît cu lumina Ta cea dumnezeiască în cele de dedesubt, pogoară-Te şi în adîncul inimilor noastre;
Iisuse, Cel ce ai scos din temniţele iadului sufletele ce te aşteptau, scoate-ne şi pe noi, păcătoşii, din întunericul mîhnirii, căci viaţa noastră de iad s-a apropiat;
Iisuse, Cel ce tuturor le întinzi prea curatele Tale mîini, cuprinde-ne şi pe noi, ticăloşii, în braţele Tale;
Iisuse, Cel ce ai înviat din morţi, înviază şi sufletele noastre!

Condacul al 7-lea
Vrînd Domnul Hristos ca să descopere oamenilor puterea dumnezeirii Sale, S-a acoperit cu pecetea lui Caiafa şi nestricînd-o, înaintea celor ce-L păzeau, ca un purtător de biruinţă s-a sculat şi ne-a învăţat a-i cînta: Aliluia!
Icosul al 7-lea
Minunat şi cu neputinţă este a pricepe, cum ieri ne-am îngropat împreună cu Tine, Hristoase, iar azi ne sculăm împreună cu Tine, în Duh. Dar cu bucurie Îţi cîntăm Ţie unele ca acestea:
Iisuse, Cel ce ai înviat şi ai dat în dar tuturor viaţă, întraripează mintea noastră, ca să-Ţi urmeze Ţie pururea;
Iisuse, Cel ce ai sfinţit pămîntul cu picioarele Tale, sfinţeşte şi gîndurile noastre, cele care se înalţă la Tine;
Iisuse, Cel ce nu ai oprit a se zugrăvi cinstitul Tău chip, dă-ne şi nouă a avea pururea în sufletele noastre chipul învierii Tale;
Iisuse, Cel ce ai primit cei doi bani ai văduvei, primeşte şi de la noi cîntarea aceasta;
Iisuse, Cel ce n-ai osîndit pe femeia desfrînată, ci, prin puterea Ta, ai îndreptat-o pe calea cea bună, nu osîndi nici buzele noastre cele întinate care Te sărută pe Tine, prin cîntări de laudă;
Iisuse, Cel ce ai înviat din morţi, înviază şi sufletele noastre!

Condacul al 8-lea
Străin lucru, că pe Dumnezeu întrupat şi înviat din morţi, noi astăzi cu cugetul văzîndu-L, toată grija cea lumească să o lepădăm. Şi ca pe Împăratul tuturor să-L primim şi să-I cîntăm Lui: Aliluia!
Icosul al 8-lea
Totul ai fost iubire, Iisuse, către omul cel căzut, şi ai pus la dumnezeiască strajă pe de Dumnezeu grăitorul Avacum, să stea împreună cu noi şi să arate pe îngerul cel purtător de lumină, care a grăit luminat despre învierea ta. Pentru aceasta şi noi grăim Ţie unele ca acestea:
Iisuse, Cel ce ai fost păzit de ostaşi, trimite la straja sufletelor noastre pe îngerul păzitor, pe care noi îl alungăm cu păcatele noastre, ca să ne păzească şi să ne călăuzească spre mîntuire, pentru învierea Ta;
Iisuse, Cel ce ai orbit cu dumnezeiasca Ta strălucire ochii celor ce Te străjuiau, întoarce ochii noştri de la deşertăciune şi-i luminează, spre cunoştinţa adevărului;
Iisuse, Cel ce ai întrebat pe Apostolul Petru: "Mă iubeşti?", dă-ne şi nouă să avem chipul dragostei lui de la urmă;
Iisuse, Cel ce ai iertat lui Petru Apostolul lepădarea de Tine, iartă şi nouă lepădările cele din fiecare ceas, de poruncile Tale;
Iisuse, Cel ce ai dat putere Apostolilor Tăi, a lega şi a dezlega, dezleagă-ne şi pe noi de nedreptăţile noastre;
Iisuse, Cel ce ai înviat din morţi, înviază şi sufletele noastre!

Condacul al 9-lea
Toată firea omenească în Tine s-a preaslăvit, cu învierea Ta, Iisuse, şi prin aceasta s-a dăruit nestricăciune trupurilor sfinţilor, adeverindu-se aceasta prin moaştele sfinţilor şi cîntîndu-Ţi cu umilinţă: Aliluia!
Icosul al 9-lea
De Dumnezeu grăitorii ritori mînecă cu duhul întîmpinînd ieşirea din mormînt, şi în loc de mir, cîntare Îţi aduc Ţie, ca soarelui dreptăţii şi Stăpînului; cu ale căror cîntări, primeşte şi aceste rugăciuni ale noastre:
Iisuse, Cel ce ai primit mirul cel vărsat pe Tine, primeşte şi ale noastre cîntări de laudă, de mulţumire şi de cerere;
Iisuse, soarele dreptăţii, luminează sufletele noastre cele întunecate;
Iisuse, Cel ce pe pescari i-ai făcut vînători de oameni, atrage şi voia noastră cea rea, spre ascultarea Ta;
Iisuse, Cel ce pe Saul l-ai prefăcut în mai-marele Apostol, înţelepţeşte-ne şi pe noi cei ce rătăcim;
Iisuse, pentru rugăciunile acestui Apostol şi ale tuturor sfinţilor Tăi, fie-Ţi milă de noi păcătoşii;
Iisuse, Cel ce ai înviat din morţi, înviază şi sufletele noastre!

Condacul al 10-lea
Voind a mîntui neamul omenesc, Iisuse, Te-ai pogorît pe pămînt şi Însuţi Dumnezeu fiind, ai primit neputinţele noastre, ca şi în ele să se arate puterea Ta, care ne îndeamnă a cînta: Aliluia!
Icosul al 10-lea
Cel ce ai înviat, Iisuse Hristoase, Mîntuitorul şi Dumnezeul nostru, Tu, Cel ce Te-ai pogorît în cele mai de jos ale pămîntului şi ai sfărîmat legăturile cele veşnice, în care se ţineau legate sufletele, slobozeşte-ne şi pe noi de legăturile păcatului, ca să-Ţi cîntăm Ţie unele ca acestea:
Iisuse, Cel ce ai încredinţat pe iubitul Tău ucenic Maicii Tale, încredinţează-ne şi pe noi îngrijirii ei, celei mîntuitoare;
Iisuse, Cel ce suferinţele Maicii Tale le-ai prefăcut în bucurie, dă-ne şi nouă, nevrednicilor, cu răbdare să purtăm crucea noastră;
Iisuse, Cel ce ai dat lumii ocrotitoare pe Maica Ta, dă-ne şi nouă, păcătoşilor, ca să fim sub acoperămîntul ei;
Iisuse, Cel ce nu ai oprit pe prunci a se atinge de Tine, dă-ne şi nouă blîndeţile şi curăţia inimii pruncilor;
Iisuse, Cel ce ai liberat pe desfrînata şi i-ai poruncit de acum să nu mai păcătuiască, dă-ne şi nouă ca de acum să nu Te mai întristăm;
Iisuse, Cel ce ai înviat din morţi, înviază şi sufletele noastre!

Condacul al 11-lea
Cîntare de umilinţă, despre învierea Ta, binevoieşte ca să-Ţi aducem Ţie, Mîntuitorul nostru. Şi prin aceasta să primească sufletele noastre mirul vindecărilor de nălucirile cele vătămătoare, ca să-Ţi cîntăm Ţie pururea: Aliluia!
Icosul al 11-lea
Primind, prin învierea Ta, razele strălucitoare ale darului, şi prin aceasta, ca prin oglindă, duhovniceşte văzînd scularea Ta cea aducătoare de viaţă, ne închinăm cinstitei Tale cruci şi slăvitei învierii Tale, pe care o lăudăm şi o slăvim, cîntînd aşa:
Iisuse, Cel ce ai plecat cerul, primeşte şi rugăciunea noastră, ca un îndurător;
Iisuse, Cel ce ai adormit cu trupul ca un muritor, omoară poftele noastre cele trupeşti;
Iisuse, Cel ce Te-ai dat cu totul pentru mîntuirea noastră, dă-ne şi nouă cu totul a ne preda Ţie;
Iisuse, Cel ce Te-ai suit la ceruri, ca să pregăteşti locaşuri celor ce Te iubesc pe Tine, aşază-ne şi pe noi în locaşurile Tale;
Iisuse, Cel ce şezi de-a dreapta Tatălui, numără-ne şi pe noi cu oile cele de-a dreapta Ta;
Iisuse, Cel ce ai înviat din morţi, înviază şi sufletele noastre!

Condacul al 12-lea
Darul Tău dă-ni-l nouă, Iisuse, Cel ce pe toţi ne-ai iubit, şi primeşte rugăciunea noastră, ca o pîrgă, ce-Ţi aducem Ţie. Şi depărtează de la sufletele noastre tot gîndul cel viclean, ca fără osîndă să-Ţi cîntăm Ţie: Aliluia!
Icosul al 12-lea
Cîntînd preaslăvită învierea Ta, Te slăvim pe Tine, o, Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, şi credem că dăruieşti tuturor viaţă veşnică. Pentru aceasta, întru această numită şi sfîntă zi, ca fraţii unul pe altul să ne îmbrăţişăm. Iar pe cei ce ne urăsc pe noi, să-i iertăm pentru învierea Ta. Deci cu o gură şi cu o inimă să cîntăm unele ca acestea:
Iisuse, Cel ce binecuvîntezi pe cei ce Te binecuvîntează pe Tine, binecuvîntează şi acum osteneala noastră cea după putere;
Iisuse, Cel ce sfinţeşti pe cei ce nădăjduiesc întru Tine, sfinţeşte şi doririle şi gîndurile noastre;
Iisuse, Cel ce Te-ai făgăduit să fii cu cei credincioşi pînă la sfîrşitul veacului, fii neîncetat şi cu noi păcătoşii;
Iisuse, Cuvîntul cel Adevărat al Tatălui, curăţă cuvintele noastre cele nevrednice, ca să Te lăudăm pe Tine;
Iisuse, Paştile cele mîntuitoare, care duc de la moarte la viaţă, sălăşluieşte-ne în locaşul Tău, luminîndu-ne haina sufletelor noastre;
Iisuse, Cel ce ai înviat din morţi, înviază şi sufletele noastre!

Condacul al 13-lea
O, Iisuse Hristoase, Cel ce ai călcat cu moartea pe moarte şi celor din morminte le-ai dăruit viaţă, primeşte ca un miros de bună mireasmă duhovnicească această puţină rugăciune. Şi dăruieşte-ne nouă, celor ce sîntem în mormîntul nesimţirii, viaţă veşnică, ca să-Ţi cîntăm Ţie: Aliluia! (acest Condac se zice de trei ori)
După aceasta se zice iarăşi Icosul întîi: Îngerii, Învierea Ta, Hristoase Mîntuitorule... şi Condacul întîi: Apărătorul cel mare şi Doamne...
Se cîntă apoi: Hristos a înviat... (de 3 ori) şi se face otpustul.