Saturday, 19 March 2011

Moliftele Sfântului Vasile alungă răul din noi

                                                                                             de Mariana Borloveanu
Nimeni în lumea asta nu doreşte să cadă pradă întunericului şi a lucrurilor necurate. Prin aceste sfaturi duhovniceşti, preluate de la marii noştri asceţi, dorim să venim în ajutorul tuturor celor care caută drumul spre vindecare trupească sau sufletească. În mod minunat, persoana stăpânită de cel rău poate fi salvată prin puterea lui Dumnezeu, odată cu citirea moliftelor Sfântului Vasile cel Mare de către preot sau episcop.

Liturghia Sfântului Vasile Cel Mare se săvârşeşte de 10 ori pe an
Pentru a vorbi despre părintele nostru Vasile cel Mare, înainte de toate trebuie făcută cuvenita precizare că a trăit între anii 330-379, în vremea Sfântului şi marelui împărat Constantin. S-a născut în Cezareea Capadochiei, din părinţi dreptcredincioşi şi înstăriţi. A fost  cel dintâi ierarh care a întemeiat, pe lângă biserică, azile şi spitale, în acest fel venind în ajutorul celor săraci şi neputincioşi.
Pe cei înstăriţi îi îndemna pretutindeni să facă danii şi să îi ajute pe cei nevoiaşi.
A trecut la cele veşnice la vârsta de 50 de ani, în ziua de 1 ianuarie. L-au plâns atât credincioşii, cât şi necredincioşii, pentru că toţi l-au iubit şi l-au cinstit pentru bunătatea şi întelepciunea lui. În cei zece ani în care a fost arhiepiscop al Cezareei Capadochiei, părintele Vasile a făcut atât de multe fapte bune , încât, pe bună dreptate Dumnezeu a rânduit ca acesta să intre în istorie cu numele de Sfântul Vasile cel Mare.
În Biserica Ortodoxă, Liturghia Sfântului Vasile Cel Mare se săvârşeşte de 10 ori pe an: în ziua prăznuirii Sfântului Vasile, în Ajunul Botezului Domnului, în primele cinci duminici din Postul Mare şi-n joia şi sâmbata din Săptămana Patimilor, la care se adaugă Ajunul Crăciunului.


 "Molitva", în limba slavă, înseamnă "rugăciune"
Aceste rugăciuni de dezlegare se citesc numai de către preot, în ziua Sfântului Vasile, sau în situaţii cu totul speciale, în cazul unor neputinţe grele. În general, ele nu se citesc separat de o altă slujbă, citirea lor făcându-se în biserică, după Sfânta Liturghie sau  după Vecernie. Aşa cum spuneam, moliftele fac parte dintr-un întreg al Bisericii, care implică, atât sfinţirea, cât şi binecuvantarea şi exorcizarea. Încă de pe vremea lui Origen s-a făcut referire la faptul că exorcizarea nu se referă doar la oameni posedaţi, ci şi la locuri bântuite de satana şi de lucrarea lui. Acesta este şi motivul datorită căruia, în orice casă este obligatoriu să se facă sfeştanie. Sfeştania este pentru casa în care locuim, ceea ce este spovedania pentru om. Dacă prin mărturisirea păcatelor şi dezlegarea acestora de către preot, omul se curăţeşte, îşi curăţeşte sufletul, îşi împrospătează harul primit prin Taina Sfântului Botez, tot aşa, prin stropirea cu apă sfinţită şi prin rugăciunile speciale ale preotului, casa sfinţită se curăţeşte de tot răul şi de toată lucrarea cea rea, datorate fie păcatelor celor ce locuiesc în ea, fie oamenilor răuvoitori, fie duhurilor rele. Sfinţirea locului respectiv ţine fără-ndoială de alungarea diavolului şi se face spre liniştea celor care locuiesc permanent acolo.
În Ortodoxie există, pe lângă asemenea rugăciuni de exorcizare, în egală măsură şi rugăciuni de laudă, de cerere, de mulţumire, sau pentru diferite trebuinţe.Toate acestea sunt la fel de importante şi fiecare îşi are rostul său. Este bine ca oamenii să ştie că, în afară de „Moliftele” Sfântului Vasile cel Mare, mai există şi "Moliftele" Sfântului Ioan Gură de Aur, precum şi "Moliftele" Sfântului Ciprian.


 Îndrăcirea poate veni de la blesteme sau vrăji
Aşa cum spuneam, Moliftele Sfântului Vasile se citesc în biserică în prima zi a anului, după Sfânta Liturghie, chiar în ziua în care îl prăznuim pe acest sfânt. Aşadar începem anul cu lepadarea de diavol şi unirea cu Mântuitorul Hristos, cu dezlegarea de toate legaturile malefice, pe care în anul care a trecut le-au pus asupra noastra diavolii, duşmanii sau chiar noi înşine. Nimeni nu poate veni la aceste dezlegări, dacă nu este bine pregatit. Înaintea Moliftelor Sfântului Vasile se impune un post foarte drastic şi o curăţenie trupească şi sufletească desăvârşită. Îndrăcirea poate avea loc ca urmare a păcatelor săvârşite de acea persoană ori moştenite de aceasta.  Un alt motiv al îndrăcirii poate fi şi blestemul arhieresc sau preoţesc, sau blestemul părinţilor trupeşti. Această nenorocire poate apărea la o persoană şi pentru că trăieşte într-un loc unde s-au săvârşit păcate grele sau s-a chemat acolo numele celui rău, fie prin înjurături, fie prin vrăji. Familia demonizatului trebuie să se roage permanent pentru acesta, citind acatiste şi paraclise către Maica Domnului, către Mântuitorul Hristos şi către toate Puterile Cereşti. Persoanele bântuite trebuie obligatoriu să participe la Sfânta Liturghie şi la Sfântul Maslu. Abia după aceea i se pot citi cele trei rugăciuni de exorcizare ale Sfântului Vasile cel Mare ( cel mai bine ar fi ca Moliftele să i se citească lângă racla unui sfânt, într-o mânăstire). Acesta, smuls din ghearele diavolului, devine închinător al lui Hristos, Dumnezeul lumii, venindu-şi în sine, asemenea aceluia care "pierdut a fost şi s-a aflat".

Foarte important: Nu încercaţi să citiţi singuri Moliftele Sfântului Vasile,
pentru aceste slujbe se citesc numai de către proţi, care sunt protejaţi de harul primit la hirotonie.


No comments:

Post a Comment