Interviu
realizat de Mariana Borloveanu
Pe părintele Varsanufie l-am întâlnit
într-un moment de mari încercări şi am ştiut că din clipa aceea dimensiunea
profunzimii duhovniceşti va căpăta
valenţe aparte. Imensitatea Munţilor Builei, care de-atâtea ori mi-au limpezit
gândurile, avea să pălească în faţa puterii pe care o emană rugăciunea
pustnicilor din sihastria Pătrunsa, aceşti dătători de flacără duhovnicească şi
de mântuitoare lumină. E greu de găsit părintele, pentru că permanenta
ascultare pentru acest smerit monah, este neâncetata rugăciune. Mai târziu
aveam să aflu câte lacrimi varsă pentru durerile celor care vin să-i ceară
sfatul şi cât de profundă este încărcătura dobândită de la fiii săi duhovniceşti.
Faptul că este stareţ al acestui aşezământ monastic îi sporeşte dragostea şi
grija pentru obşte, neuitând nicio clipă că : “Cel care vrea să fie cel mai mare,
trebuie să fie sluga tuturor.” Toate doctoratele din lume nu valorează
nimic în faţa simplităţii, curăţiei, dragostei şi rugăciunii acestui desăvârşit
monah. În smerenia sa, părintele Varsanufie a luat o învăţătură de căpătâi de
la Sfântul
Grigorie de Nazianz: „Trebuie să fiu eu
mai întâi curat şi apoi să curăţesc pe alţii. Să fiu eu înţelept, ca să
înţelepţesc pe alţii. Să fiu eu lumină, ca să luminez pe alţii. Să fiu eu
aproape de Dumnezeu, ca să apropii pe alţii. Să fiu eu sfânt, ca să sfinţesc pe
alţii” .
Aflându-vă în permanentă cugetare
duhovnicească, legătura cu Dumnezeu este pe cât de profundă, pe atât de vie. Ştiind
că ascultările au o rostuire aparte în viaţa monastică, mă-ntreb cum se ajunge
la ascultarea deplină?
Cei 40 de
vieţuitori care se nevoiesc la Sfânta Mănăstire Pătrunsa, duc o viaţă de obşte desăvârşită.
Toţi suntem împreună la slujbe, la ascultări, la masă. Prin rânduiala mănăstirii,
fiecare dintre noi îşi are propria ascultare. Cu toţii le îndeplinim în desăvârşită
armonie, în tăcere şi încercând să spunem în permanenţă Rugaciunea lui Iisus :
"Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine
păcătosul". Când vorbim despre ascultare, vorbim despre îmbinarea
nevoinţei duhovniceşti, această lucrare lăuntrică a inimii, cu datoria noastră
de a ne ruga tot timpul către Dumnezeu, de a-I mulţumi lui Dumnezeu pentru noi,
pentru credincioşii care ajung cu atâta nevoinţă până la noi, pentru cei care
au mari greutăţi şi probleme sufleteşti pe la casele lor, care vin şi ne cer ajutorul.
Noi suntem tot timpul în această cugetare duhovnicească. În momentul în care
întrerupem legătura cu Dumnezeu, întrerupem şi asculatrea pe care o avem,
pentru că ascultarea deplină constă în săvâşirea
lucrului pe care îl avem de făcut, plus rugăciunea neâncetată.Trebuiem să
convieţuim în toată vremea pe care o trăim în sfânt locaşul acesta de-nchinăciune.
Deşi
familia din lume a rămas undeva în Ardeal, Dumnezeu a rânduit să trăiţi o vreme
la Frăsinei, după care aţi trudit la aşezarea şi temeinicia acestei frumoase
familii monahale de la Pătrunsa. Cum s-a conturat acest traiect monastic şi cum
aţi perceput chemarea?
Eu am venit la Sfânta Mănăstire la
chemarea lui Dumnezeu. Am simţit dintotdeauna o chemare tainică, un glas
lăuntric care m-a însoţit multă vreme în viaţa lumească. În prezent, cu mila
lui Dumnezeu am săvârşit pe calea viaţii de mănăstire 21 de ani, care au trecut
aşa...ca o zi, ca o singură clipă. Mă uit în urmă şi simt o bucurie nespusă
pentru toată această vreme. Mulţumesc Cerului şi-i dau slavă lui Dumnezeu
pentru această chemare, pentru această şansă, pentru această bucurie de a fi
aici, în locul acesta pe cât de retras, pe atât de minunat. În colţul acesta de
Rai, trăiesc bucuria de a putea să pun în practica vieţii mele sfaturile
părinţilor din Pateric, din Filocalie sau din alte cărţi ale înţelepciunii
duhovniceşti. Marea majoritate a călugărilor de aici, putem spune că am crescut
împreună, pentru că viaţa noastră atunci a început, când am intrat în sfânt
lăcaşul acesta. Şi tot împreună am învăţat să desluşim taina permanentei
rugăciuni, a păşirii treaptă cu treaptă a urcuşului monastic şi a făgăduinţelor
pe care le dăm Bunului Dumnezeu în a petrece viaţa noastră în luptă continuă,
în descătuşare de păcate, până la sfârşit.
Prospeţimea
zăpezii îmi şterge parcă toată întinăciunea păcatelor, iar duhul rugăciunii mă
întăreşte. Gândind însă la frumuseţea clipei şi în egală măsură la asprimea
vieţii de sihăstrie, mă-ntreb care este traiectul dintre revelaţie şi
mărturisire?
Nu spun acelaşi lucru şi eu, că ar fi o viaţă foarte
aspră în mănăstire sau practica personală a vieţii mele. Nici canoanele nu le
adaptăm după locurile în care noi ca şi călugări vieţuim. Sunt bune exemple
pentru fiecare dintre noi. Eu personal, încerc să mă îmbogăţesc la fiecare
spovedanie, încerc să mă încarc cu pilda fiecăruia. Dacă cineva suferă şi eu
sufăr împreună cu el. Dacă cineva pătimeşte, păcatele şi neputinţele lui le
consider ale mele însumi, neputinţele, durerea celuilalt, le transpun prin
inima mea, prin cugetarea mea. De aceea , atunci când cei care vin la noi să se
spovedească aduc o povară în sufletul lor, o-mpart cu noi, fără ca ei să ştie.
Ei pleacă mai liniştiţi, mai uşuraţi spre casele lor. Noi rămânem în inima
noastră cu durerea, cu cugetarea la neputinţele şi la problemele lor.
Bine-nţeles că prima îndatorire a noastră, a duhovnicilor, este de a ne ruga
continuu pentru ucenicii pe care-i avem, a ne ruga lui Dumnezeu să-i ferească
de încercările şi de ispitele acestei vieţi. Pentru păcatele cele mai grele,
trebuie să suferim noi în locul lor, pentru durerea, neputinţa lor, încercarea
lor, până când Bunul Dumnezeu le va limpezi şi lor viaţa, inima, le va lumina
mintea şi le va înlătura primejdiile din calea vieţii pe care ei o
trăiesc.
Dumnezeu
a rânduit să fiţi stareţul acestei sihăstrii din Munţii Builei. Deşi tânăr, am
văzut că obştea vă preţuieşte, vă ascultă, vă caută sfatul. Cum reuşiţi să păstraţi această stare de bucurie şi bună
rânduială a obştei?
Aici cu toţii suntem una, vieţuind
călăuziţi de înduhovnicită dragoste pentru aproapele nostru. Mântuitorul spune
că: “Cel care vrea sa fie cel mai mare, trebuie să fie sluga tuturor.” De aceea
în sihăstria de la Pătrunsa am încercat să formăm o familie, în care să dăinuie
disciplina, pacea, buna rânduială şi bucuria celor de lânga noi. Fiecare
dintre părinţi, fiecare dintre credincioşi, poate fi un foarte bun rugător,
astfel încât putem să luăm sfaturi duhovniceşti, putem să luăm pilde de
rugăciune de la ceilalţi confraţi ai noştri care vin la sfânta mănăstire. E
minunat să îi asculţi atunci cînd aceştia îşi destăinuie frământările, lupta
lor duhovnicească neâncetată. Măsura duhovnicească a fiecăruia dintre noi numai
Dumnezeu o ştie. Cu toţii trebuie să creştem duhovniceşte, să nu ne mulţumim cu
ceea ce suntem şi-n fiecare clipă suntem îndatoraţi să răspundem dragostei lui
Dumnezeu cu această rugăciune : « Doamne Iisuse Hristoase, Fiul
lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul » . Această rugăciune
exprimă bucuria noastră de a-L întâlni pe Dumnezeu, durerea din suflet pentru
păcatele şi neputinţele noastre, durerea şi compătimirea pentru suferinţele
celorlalţi semeni ai noştri.
Cum se conturează
permanenta stare a fiecăruia dintre monahii care vieţuiesc în această
sihăstrie?
Aici fiecare clipă este unică, fiecare moment pe care îl trăim în Sfânta Mănăstire este diferit, faţă de cele pe care le-am trăit anterior. Noi trebuie sa ne întrămăm continuu duhovniceşte, să ne dorim o propăşire duhovnicească, nu trebuie să ne mulţumim cu starea noastră prezentă, nu trebuie să ne mulţumim cu ceea ce facem şi ce suntem. Trebuie să luptam continuu, să ne dorim o înbunătăţire atât personală, cât şi a comunităţii în care trăim. Rânduiala slujbelor de aici nu este ceva repetabil, de care să ne plictisim. Sfânta Liturghie este slujba în jurul căreia gravitează întreaga noastră activitate, aici în Sfânta Mănăstire, în fiecare suntem îndatoraţi cu toţii a fi prezenţi. Excepţie fac doar călugării care au ascultare la bucătărie şi încă două ascultări extrem de importante pentru buna rânduială a obştei noastre. Noi toţi ceilalţi suntem împreună la toate slujbele pe care le impune viaţa de monah, începând cu Sfânta Liturghie şi culminând cu înălţătoarea slujbă de la miezul nopţii. Această împreunălucrare ajută la comuniunea noastră cu Dumnezeu. În această sihăstrie rugăciunea nu încetează niciodată, ea se continuă şi după ieşirea din biserică, ducând-o cu toţii în chiliile noastre şi la toate celelalte ascultări pe care le avem. Până şi ora mesei trebuie respectată cu sfinţenie, noi nu mergem acolo doar să ne hrănim, ci dornici de a asculta Cuvântul duhovnicesc de la masă, să ne îmbogăţim sufleteşte cu învăţăturile pe care părintele care citeşte în timpul mesei ni le transmite. Buna rânduială a programului liturgic este un bun prilej de a ne însuşi cuvântul de folos şi totodată de a ne manifesta dragostea pe care o avem pentru Bunul Dumnezeu, pentru aproapele nostru, pentru toţi cei dragi ai noştri, care deşi sunt la mare depărtare de locul în care Dumnezeu a ales să vieţuim, rămân în sufletele noastre şi-i pomenim în permanentă rugăciune. Vărsăm lacrimi pentru suferinţele lor, iar la priveghere ne gândim la necazurile şi nenumăratele probleme cu care se confruntă lumea de azi.
Rânduiala
monastică de la această Sfântă Mănăstire este asemenea celei de la Muntele Athos,
cu unele mici excepţii. Ce ne puteţi spune despre programul liturgic al
Mănăstirii Pătrunsa, dar mai ales despre slujbele de la miezul nopţii?
Fiecare mănăstire îşi are rânduiala
ei. Pentru că vieţuim în acest loc îndepărtat de lume, într-una din cele mai
îndepărtate sihăstrii ale Olteniei avem şi un program duhovnicesc mai aparte.
Şi mai este o rânduială căreia trebuie să ne supunem şi anume faptul că pe
timpul nopţii în acest lăcaş nu rămâne nimeni de parte femeiască. După slujba
Vecerniei, care se săvârşeşte în fiecare zi la ora 18,00, după ce apune soarele,
noi rămânem în singurătatea mănăstirii, cu rugăciunile şi trăirile noastre.
După bătaia clopotelor de la Pavecerniţă, slujba care încheie programul zilei,
avem datoria de a ne retrage la chiliile noastre în tăcere şi linişte, pentru
rugăciune.
Am luat un cuvânt de folos, într-un pelerinaj
pe care l-am făcut în Ţara Sfântă, de la un părinte român, Calinic; acesta ne-a
arătat un ceas mare bizantin pe perete, după care călugării de la Mănăstirea Sfântul
Sava îşi rostuiesc rugăciunea, după rânduiala acelui sfânt lăcaş. În fiecare
zi, timp de opt ore monahii de acolo rostesc
Rugăciunea inimii. În locul acela de desăvârşită trăire şi rugăciune,
după apusul soarelui toţi călugării se retrag la chiliile lor, în tăcere şi
evlavie.Încercam şi noi să luăm aminte de la acei părinţi, chiar dacă rigorile
de la Sfânta Mănăstire Pătrunsa sunt oarecum deosebite, iar noi cu smerenie
recunoaştem asta. Suntem o obşte în formare şi asta implică ascultări dintre
cele mai felurite, iar noi facem tot ceea ce ne stă în putinţă pentru a face
totul în neâncetată rugăciune.La miezul nopţii, la ora unu, ne adunăm iar în
sfânta biserică, pentru slujba de Utrenie sau Slujba de la Miezul nopţii.
Aceasta este o slujbă obligatorie pentru toţi călugării, indiferent de
dimensiunea ascultărilor pe care le practicăm peste zi. Este o slujbă
deosebită, iar puterea rugăciunii de la miezul nopţii este unică.Diminaţa, la
ora 8,00 se săvârşeşte slujba Acatistului, a Ceasurilor şi ca o încununare a
acestora, Sfânta Liturghie. Mai presus decât toate ascultările este prezenţa
noastră la slujbele care se săvârşesc în Sfânta Mănăstire Pătrunsa. Altfel
spus, aceasta este ascultarea ascultărilor.
Eu plec
de-aici îmbogăţită sufleteşte, cu sentimentul că frageda zăpadă va cerne
veşnică lumină în calea paşilor mei spre neâncetata rugăciune.
Vă mulţumesc pentru că aţi ajuns în
sihăstria noastră şi tuturor acelora care vin aici cu mult drag, să ne
îmbogăţească pe noi, să ne întărească sufleteşte, pentru toţi şi pentru toate,
slavă lui Dumnezeu ! Noi încercăm să ne rugăm în numele tutror creştinilor
care ajung până la noi, încercăm să spunem o smerită şi adâncă rugăciune, în
timp de noapte, în timp de zi, după puterile fiecăruia, după măsura iubirii
noastre faţă de Tatal Ceresc. Aşa să ne-ajute Dumnezeu !
No comments:
Post a Comment