Pr.Simeon de la Pătrunsa a postit toată viaţa, iar la 101 ani a plecat la Domnul
Cu
doi ani în urmă, Dumnezeu m-a învrednicit ca, în gura de rai de la Schitul
Pătrunsa, să mă îmbogăţesc cu vorbele de duh ale celui care era atunci cel mai
vârstnic trăitor din lumea monahală românească, părintele Simeon. Cu mare
bucurie ne-a destăinuit despre ziua în care s-a călugărit, despre întregul său
urcuş monastic, dar la ultima noastră întâlnire, cu două luni înainte de a
muri, bătrânul Simeon avea să-mi dezvăluie cât de mult au însemnat postul şi
asceza în formarea sa spirituală a vieţuirii în Hristos şi cât de importantă
este, pentru cel care se hotărăşte să postească, parcurgerea fiecărei trepte,
pe măsura râvnei duhovniceşti.
Drumul până în inima Munţilor Builei este foarte
greu de parcurs, mai ales de cei mai puţin obişnuiţi cu suişul şi coborâşul
printre stânci, unde rădăcinile proeminente ale fagilor îţi dau tot timpul
senzaţia că trebuie să te agăţi de ele pentru a putea învinge muntele. Intrând
în acea lume a permanentei rugăciuni, păşeam cu sfială, cu teama să nu
tulbur tăcerea ce picura cu mărinimie din candela cerului nefiresc de albastru.
Şi cum chilia părintelui se afla în imediata apropiere a bisericii, m-am îndreptat
într-acolo, dar în clipa imediat următoare m-a strigat bătrânul Simeon, care
trebăluia prin curtea mănăstirii, arătându-se foarte bucuros de întâlnirea
noastră. Ceea ce nu ştiam eu însă la vremea aceea era faptul că aceasta avea să
fie şi ultima noastră întrevedere. În acea zi de sâmbătă, a vorbit mai mult
părintele, iar zâmbetul nu i-a pierit nici măcar o clipă de pe chipul nefiresc
de senin. Şi ca o recompensă pentru faptul că am învins muntele, ne-a invitat
în chilia sa, unde am băut ceai de urzici şi am mâncat mere coapte. N-am să uit
niciodată ziua aceea, cum n-am să uit nici cele trei ceasuri pe care le-am
petrecut în cămăruţa extrem de mică, unde părintele ne-a vorbit despre
cumpătare şi treptele postului, musai de urmat.
Temeinicia
postului a deprins-o din familie
Toţi călugării de la Pătrunsa trăiesc după
reguli atonite, iar posturile aspre sunt ţinute în asceză şi priveghere. Până
la tainele vieţuirii din acest colţ de lume, părintele Simeon îşi aminteşte că
şi în familie posturile îşi aveau regulile lor destul de stricte. Copilul de
atunci se numea Victor Gomoiu şi a crescut într-o familie de respectabili
intelectuali din Mehedinţi, de la Vânju Mare. Insistând asupra rigorilor pe
care bătrânii le aveau în privinţa postului, l-am rugat pe părintele Simeon
să ne dea reţeta longevităţii, dar şi a sănătăţii celor din familia sa. Şi
atunci, ca şi acum, rigorile postului se bazau pe acelaşi temei, fără ceartă,
fără patimă, fără mâncare de dulce. Ceea ce este important în povestea de
viaţă a bătrânului se referă la cu totul altceva. Când nu era post, şase zile
din săptămână, toată lumea, indiferent de munca pe care o depunea, mânca
doar legume şi fructe. Duminica era singura zi a săptămânii în care se putea
mânca şi carne, pe lângă care era voie ca fiecare să poată bea un pahar cu vin.
Părintele nu-şi aminteşte să-l fi durut vreodată ceva şi nici medicamente nu a
luat niciodată, dar nici nu s-a simţit vreodată atras de îmbuibarea pântecelui.
Ceea ce a ţinut cu orice preţ să ne mai spună a fost faptul că, în familia sa,
deşi erau intelectuali, nimeni nu renunţa la munca fizică, în grădină, în
livadă, la câmp, oriunde, dar toată lumea muncea, zi de zi. „Mişcarea pune
sângele la treabă, îl clocoteşte şi nu-l lasă să lâncezească. Dacă nu munceam
zi de zi şi dacă nu mă hrăneam cu poame şi verzituri, vă spun eu că nu mai
apucam suta de ani!“ Aşa am desluşit secretul longevităţii monahului: a
muncit tot timpul, n-a luat niciodată medicamente, carne a mâncat doar duminica
şi nu i-au lipsit legumele şi fructele.
„Când
ai pântecele plin, nu te mai poţi gândi la rugăciune“
„Eu am trăit atâţia ani pentru că aceasta a fost
voia Domnului, dar niciodată n-am fost vrednic de treptele cele de sus ale
postului pustnicesc. Am postit cu râvnă şi priveghere, dar ca să fii un
postitor desăvârşit e lucru mare. Ţineţi minte ce vă spune moşul Simeon, că nu
poţi să posteşti cum se cuvine decât dacă urci treaptă cu treaptă, până unde
îngăduie Bunul Dumnezeu!“ Şi aşa, încet şi clar, ca la şcoală, ne-a învăţat
părintele Simeon care sunt treptele postului desăvârşit:
„Treapta întâi. Carnivorii, care mănâncă întotdeauna
carne. Aceştia sunt în treapta cea mai de jos a postului şi, chiar dacă se
înfrânează uneori de la mâncare, ei nu pot spori niciodată în rugăciune.
Treapta a doua. Lactovegetarienii, care nu mănâncă niciodată carne, ci
numai lapte, brânză, ouă şi tot felul de legume fierte. Aceştia sunt în
treapta a doua a postului, pe care o ţin de obicei călugării din mănăstiri şi uneori
mirenii.
Treapta a treia. Vegetarienii, care mănâncă numai zarzavaturi şi legume
fierte sau nefierte. Rânduiala aceasta formează treapta a treia a postului şi
o ţin călugării cei mai râvnitori din mănăstiri. De aici încolo încep treptele
postului cele mai aspre, pe care păşesc, de obicei, călugării sihaştri şi
pustnicii cei mai nevoitori.
Treapta a patra. Fructiferii, care mănâncă o dată pe zi pâine şi fructe
nefierte, fără a gusta vreodată altfel de hrană. Cine a ajuns la această
treaptă a postului, acela poate stăpâni cu uşurinţă trupul şi gândurile şi
poate spori repede pe calea rugăciunii.
Treapta a cincea. Cerealierii - la această treaptă ajung călugării, mai ales
cei din sihăstrii şi pustnicii, care mănâncă o dată pe zi numai pâine pustnicească
şi boabe muiate de grâu, porumb, mei, linte, mazăre etc.
Treapta a şasea. La aceasta ajung cei care mănâncă numai hrana uscată, cei
mai râvnitori. Cei care petrec în această nevoinţă mănâncă numai pesmeţi de
pâine muiaţi în apă, cu sare sau puţin oţet, o dată pe zi şi cu măsură.
Treapta a şaptea. Hrana sau mana dumnezeiască este ultima şi cea mai înaltă
treaptă a postului călugăresc, la care ajung foarte puţini dintre asceţi, după
o îndelungată nevoinţă, întăriţi cu darul Sfântului Duh. Aceştia se
îndestulează numai cu Preacuratele Taine, adică cu Trupul şi Sângele lui
Hristos, pe care le primesc o dată sau de două ori pe săptămână, fără a mai
gusta ceva decât numai apă. Când ai pântecele plin, nu te mai poţi gândi la
rugăciune şi-ncepi să scârţâi din toate mădularele. Eu m-am ferit toată viaţa
de asta şi am ajuns la 101 ani!“
A aţipit părintele Simeon, iar noi am ieşit
încet din chilie, salutându-l printr-o simplă privire şi am plecat îmbogăţiţi
sufleteşte, lăsându-l să-şi continue somnul. Un somn pe care-l doarme şi azi,
trupul său odihnindu-se în cimitirul schitului. Dar sufletul părintelui Simeon
ne veghează din lumea drepţilor!
Autor:
Mariana Borloveanu
No comments:
Post a Comment